THE CONTRIBUTIONS OF GEOTECHNOLOGIES IN THE CONSTRUCTION OF GEOGRAPHIC KNOWLEDGE IN THE FACE OF THE CHALLENGES OF CONSOLIDATING SPATIAL THINKING AND GEOGRAPHIC REASONING IN THE NEW BNCC (2017)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36026/rpgeo.v10i1.7322

Abstract

The present work proposes to discuss the insertion and the challenges of the development of spatial thinking and geographic reasoning in the new National Common Curricular Base (BNCC), as well as the use of new tools and methodologies used in the teaching of Geography to overcome the challenges and consolidate these two educational principles referring to geographical knowledge. It can be noticed that the two great principles established are very distant from the pedagogical practices sought in the document, and that this is due to the inadequate treatment of spatial thinking and geographic reasoning, considered by many authors as a document that empties the epistemological debate, thus limiting its articulation with the objectives and development of more effective practices. In the midst of challenges, geotechnologies appear as great potentializes in the development of spatial thinking and geographic reasoning, since they have strong articulations with the act of observing and understanding landscape transformations, for example. The BNCC has a limited reference to geotechnologies, proving the limiting nature of the instructional point of view – which ends up, therefore, distancing theoretical and practical knowledge. Thus, it is worth highlighting the need to discuss the guiding documents of Brazilian education, not succumbing to the transfer of responsibilities from the State to educators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávio Teixeira Lima, Universidade do Estado do Amazonas

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Geografia (PPGEOG) na Universidade Federal do Amazonas - UFAM. Possui Mestrado em Engenharia de Recursos da Amazônia - UFAM (2015). Especialização em GEOGRAFIAS DA AMAZÔNIA BRASILEIRA- Universidade Estadual do Amazonas - UEA ( em andamento). Graduado em licenciatura plena em geografia pela Universidade Estadual do Maranhão -UEMA (2009).

Eduardo Henrique Freitas Braga, Universidade do Estado do Amazonas

Doutorado em andamento em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo. Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), sendo bolsista CAPES durante o período de realização. Graduado em Geografia pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA) e membro do Núcleo de Pesquisas Urbana e Regional (NPUR) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas das Cidades da Amazônia Brasileira (NEPECAB). Atualmente doutorando em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (USP), sob orientação da Prof.ª Dr.ª Ana Fani Alessandri Carlos. Também é professor da rede privada de ensino, lecionando no Colégio Salesiano Dom Bosco - Unidade Centro, em Manaus - Amazonas e atuando também na Plataforma de Ensino Digital Super Ensino. 

Published

30/04/2023