ANALYSIS OF SOCIO-ENVIRONMENTAL PROJECTS APPLIED IN THE QUILOMBO SÃO JOSÉ COMMUNITY IN LARANJAL DO JARI, AMAPÁ, BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36026/rpgeo.v11i2.7871

Abstract

Traditional peoples and the conservation of natural resources are intertwined with the protection of the environment and its sustainability. The sustainable use of natural resources can provide important solutions to the environmental challenges currently faced. Bioeconomy has been assuming a relevant role as a model in which it seeks the sustainable use of natural resources, while at the same time boosting economic development by promoting social inclusion and improving the quality of life for local communities. In the same vein, socio-environmental projects are one of the examples for implementing development that sustains both social and environmental axes, bringing active participation and involvement of communities in this activity. In this sense, this article aims to analyze the impacts of public notices promoted by the Cooperativa Mista dos Produtores do Rio Iratapuru (COMARU), through the Iratapuru Fund, on the development of the local bioeconomy of the Quilombo São José community, in which Associação dos Moradores do Quilombo São José (AMQSJ) has access to published notices. Bibliographical and documentary research was adopted as a methodology. An analysis was carried out of the notices launched specifically for the communities surrounding the Iratapuru Development Reserve – RDSI and the socio-environmental projects approved by the Iratapuru Fund. The projects carried out in the Quilombo São José community brought significant results such as community engagement, effective community participation, autonomy, new partnerships, strengthening and empowering the community, while promoting a balance between economic development and environmental preservation.

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Author Biographies

Jayna Beatriz Mealla de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá

Cursando Tecnologia em Gestão Ambiental no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá - Campus Laranjal do Jari

Diego Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá

Coordena a equipe que realiza o Monitoramento de Árvores Gigantes na Amazônia. Doutor em Ciências Florestais pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2018) na Linha de Pesquisa de Manejo e Otimização de atividades produtivas. Mestre em Ciências Florestais pela Universidade Federal do Espírito Santo (2014) na linha de pesquisa de manejo e otimização, trabalho premiado pelo Serviço Florestal Brasileiro (SFB) no Prêmio de economia e Mercado do SFB. Especialista em Docência da Educação Profissional e Tecnológica (2022). Graduação em Engenharia Florestal pela Universidade do Estado do Amapá (2011). Professor EBTT do Instituto Federal do Amapá (IFAP), Campus Laranjal do Jari, do Curso de Engenharia Florestal e Ténico em Florestas, do Programa de Pós-Graduação - lato sensu- Especialização em Agroextrativismo e Desenvolvimento Regional, e professor do Programa de Pós-Graduação - stricto sensu- Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). Líder do grupo de pesquisa Centro de Estudos em Ecologia e manejo da Amazônia (CEEMA). Foi coordenador de curso de Gestão Ambiental/IFAP (2018-2019). Chefe de Departamento de Ensino/IFAP (2019 à 2020). Chefe de Departamento de Pesquisa, Extensão e Inovação (2020 à 2021). Diretor Geral Substituto do IFAP Campus Laranjal do Jari (2021 à 2022). Chefe de Departamento de Pesquisa, Extensão, Inovação e Pós Graduação (2023). Trabalhou como professor temporário na Universidade Estadual do Amapá (UEAP), IFAP e IMMES. Tem experiência na área gestão administrativa, planejamento operacional, tático e estratégico na área de recursos florestais, com ênfase em economia florestal, administração florestal, gestão florestal e meio ambiente, atuando principalmente nos seguintes temas: planejamento, modelagem matemática e probabilística, inventário florestal, administração rural e manejo florestal comunitário.

Lourran Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá

Possui graduação em Tecnologia em Gestão Ambiental pelo Instituto Federal do Amapá (2018). Ensino médio integrado a informática pelo Instituto Federal do Amapá (2015), Bolsista de inovação sustentável pelo NIT/Propesq/IFAP (2018).

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Published

07/06/2024

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Artigos