Houses of Memories the expertise of public archive of Rio Grande do Sul

Main Article Content

Rogério Sávio Link

Abstract

In this article, I propose to reflect on the practice of Heritage Education and the production of historical knowledge with elementary and high school students based on an evaluation of the pedagogy of heritage education developed by the Public Archive of Rio Grande do Sul (APERS). I approach the issue from the experience I had as a workshop in two workshops at APERS in the second half of 2015: one entitled “the treasures of the archive family” and aimed at the 7th and 8th years of Elementary School; another entitled “resistance in archives: heritage, dictatorship and human rights” designed for high school. The first works with documents that allow a look at Brazil’s slavery past. The second reflects on the period of the Brazilian civil-military dictatorship from administrative processes generated by the work of the Special Indemnity Commission created in 1997 by the government of the state of Rio Grande do Sul with the purpose of receiving and evaluating requests for financial compensation of political prisoners who suffered physical or psychological violence by state agents between the years 1961 to 1979.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Link, R. S. (2023). Houses of Memories: the expertise of public archive of Rio Grande do Sul. Afros & Amazônicos, 2(6), 7–16. Retrieved from https://periodicos.unir.br/index.php/afroseamazonicos/article/view/7407
Section
Artigos
Author Biography

Rogério Sávio Link, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Professor Adjunto do Departamento de História da Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Licenciado em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutor em Teologia pela Faculdades EST (2008). Doutor em História pela UFRGS (2016). Pós-doutor em História Indígena pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

References

APERS. Web site. s/d. Disponível em: http://www.apers.rs.gov.br. Acesso em: 01/11/2015.

LARROSA BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. Nº 19, p. 20-28, 2002.

BOURDIER, Pierre. O poder simbólico. Lisboa: Difel, Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos Avançados. Campinas: Unicamp, 11(5), p. 173-191, 1991.

FALK, John. Three basic questions about museum visitors. Ensino em Re-Vista. Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 69-82, jan./jun. 2013. Disponível em: http://www.seer.ufu.br. Acesso em: 27/08/2015.

FLORÊNCIO, Sônia Rampim; CLEROT, Pedro; BEZERRA, Juliana; RAMASSOTE, Rodrigo. Educação patrimonial: Histórico, conceitos e processos. IPHAN, 2014. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br. Acesso em: 31/10/2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 11 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. O Patrimônio Cultural e a construção imaginária do nacional. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Brasília, Nº 23, p. 95-115, 2014.

HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; GRUNBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia Básico de Educação Patrimonial. Brasília: IPHAN, 1999.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. O museu e a questão do conhecimento. In: GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado; RAMOS, Francisco Régis Lopes (Org.) Futuro do pretérito: escrita da história e história do museu. Fortaleza: Instituto Frei Tito de Alencar, 2010. p. 13-33.

PEREIRA, Júnia Sales; ORIÁ, Ricardo. Desafios teórico-metodológicos da relação Educação e Patrimônio. Resgate. Vol. XX, n 23. Jan./Jun., p. 161-171, 2012.

RAMOS, Francisco Regis Lopes. A danação do objeto: o museu no ensino de História. Chapecó: Argos, 2004, p. 55-66; 129-144.

RODEGHERO, Carla Simone; CARDOSO, Claudira do Socorro Cirino. Ações educativas para o patrimônio na parceria UFRGS-Arquivo Público do Rio Grande do Sul (APERS). In: FRAGA, Hilda Jaqueline de et alli. Experimentações em lugares de memória: ações educativas e patrimônios. Porto Alegre: Selbach & autores associados, 2015. p. 39-49.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Seis razões para pensar. Lua Nova, 54, p. 13-23, 2001.

UFRGS-APERS. Material de apoio ao oficineiro. Não publicado. s/d.