LESSONS FROM THE PANDEMIC: REPORT OF THE EXPERIENCE OF A BRAZILIAN IMMIGRANT STUDENT IN CALIFORNIA (USA)

Autores

DOI:

https://doi.org/10.48212/c&f.v4i1.6464

Palavras-chave:

Educação, pandemia e ensino remoto

Resumo

This is an experience report based on the author's experience as an immigrant and student of English as a Second Language in California, United States of America, from 2019 to the present day, reflecting on the American educational system, in the periods before and during the Covid pandemic -19. This is a descriptive research, with an experience report, with a qualitative approach. The results of the reflective effort point to several problems to be overcome by the educational system, as well as in Brazil, indicating the finding of overcrowded classes multiplying the teacher's work, need for teachers to update, lack of access to new technologies for students from families economically disadvantaged, need to adapt teaching materials and strategies, capable of dealing with distance learning with satisfactory results. Although this situation is similar in the America of poor students and in Brazil, it is evident that the American culture, in favoring these students with rapid response policies for inclusion, has historically relied on donations from large companies to school institutions, as well as mechanisms for compensation, bringing guaranteed benefits to immigrants and poor students, thus facilitating social and educational inclusion in times of pandemic.

 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

CARMEN TEREZA VELANGA, Fundação Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

Professora TITULAR da Universidade Federal de Rondônia, area de EDUCAÇÃO. Pós-Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo -FE-USP, 2014). Doutora em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP, 2003). Mestre em Educação (Politicas Públicas e Administração Escolar/UFRJ). Graduada em Pedagogia, e Especialista em Educação Especial pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/ /Marília). Linhas de Pesquisa: Formação Docente. Currículo e Práticas Pedagógicas , Inovações Curriculares e Tecnológicas; Gestão Educacional do Currículo . Professora pesquisadora da Universidade Federal de Rondônia (UNIR- Porto Velho),vinculada ao Departamento de Ciências da Educação e ao Programa de Pós-Graduação em Educação, (PPGE-UNIR), docente do Mestrado Acadêmico em Educação e Mestrado Profissional em Educação Escolar (PPGEE-MEPE-UNIR). Atua como pesquisadora nas seguintes temáticas: Currículo. Diversidade Intercultural. Educação Inclusiva.Educação Tecnológica. . Educação Integral.Praticas Pedagógicas. Pensamento Educacional de Paulo Freire.Participou do PROCAD/CAPES com a UNIR-USP-Faculdade de Educação- investigando o currículo e diversidade cultural e também do PROCAD com a UNIR-UNICAMP/ UFOPA (Universidade Federal do Oeste do Para), investigando a Educação Integral na região Norte. Membro dos grupos de Pesquisa: Praxis (PPGE;MEDUC;UNIR), EDUCA (PPGEE; MEPE;UNIR); Grupo de Estudos Interdisciplinares das Fronteiras Amazônicas - GEIFA e HISTEDBR-UNIR. Aposentada recentemente pela UNIR, estuda línguas e culturas na Califórnia (EUA)

Referências

SOURCES

ALVES, Leonardo Marcondes. O que é cultura? Antropologicamente falando…. Ensaios e Notas, 2014. Disponível em: https://wp.me/pHDzN-hm. Acesso em: 28. maio. 2021.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São

Paulo: Paz e Terra, 1996.

LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1986.

RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo:

Companhia das Letras, 1995.

VELANGA, Carmen. The Art of Learning and Teaching in Adversity. Expressions Magazine. MiraCosta Continuing Education.Student Art, Literature and Photography, pp 44-45. Oceanside, California, 2020. Disponível em: https://online.fliphtml5.com/juusu/swju/#p=1. Acesso em 29.maio.2021.

ENTENDA AQUI COMO FUNCIONA O SISTEMA EDUCACIONAL AMERICANO! Disponível em: https://www.imigrareua.com/blog/sistema-educacional-americano/. Acesso em 29. maio.2021.

Downloads

Publicado

29/06/2021

Edição

Seção

Relato de Experiências