COM QUANTAS PEDAGOGIAS SE FAZ A INCLUSÃO NA FRONTEIRA?

Authors

Abstract

This article seeks to build theoretical tools that can support the concepts of innovative teaching and learning, which constitute flexible elements for the didactic-pedagogical practices of early childhood education teachers in their relationship with the diversity that constitutes society. These theoretical tools tend to give the educator peace of mind in the face of the new/other, so that this professional, in his relationship with the other, is receptive, welcoming, and responsive in assisting students, prioritizing the needs of the student, regardless of being or not a student with a disability. As a general objective, we seek to build theoretical dialogues on Alterity, with Skliar (2003) and Levinas (2003). Ribeiro (2022) discusses listening pedagogy, and Arroyo (2017) brings a pedagogy directed at students as social subjects, who bring with them elements of their history and culture. The specific objectives aim to build a broad reflection, which connects interdisciplinary theoretical elements, so that they complement the pedagogical practices of teachers in Early Childhood Education. The methodology adopted for the study was the bibliographical research by Gil (2007), in which we can relate the importance of establishing the teacher/student relationship under the bias of alterity, in which the professional develops a pedagogy of listening that is sensitive to subjective time/space of the dialogue that constitutes its didactic-pedagogical practice in the relationship/interaction with the student, in order to extract from this relationship the respect for the social and historical-cultural identity presented by the student. The recognition of this social and historical-cultural identity allows the teacher to contemplate the social, culturally, and historical conditions that shape the student's worldviews, behavior, and potentialities, making teaching and learning a dialogical space par excellence of subjects who can give a new meaning to teaching, learning without neglecting the instances of life and language as the stage of social struggles.

 

Keywords: Alterity. Listening pedagogy. Inclusion

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

EDNÉIA BENTO DE SOUZA FERNANDES, UNIR

Licenciada e Bacharel em História pela Universidade Federal de Rondônia - UNIR (2001), Graduada em Letras-Libras pela UNIR (2022) é especialista em Gestão Ambiental, Libras e Tradução e Interpretação de Libras/Português. Possui Mestrado em Letras através do MESTRADO ACADÊMICO EM LETRAS da UNIR (2017). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística - UNEMAT 2022- . Atuou profissionalmente como professora de Historia Geral e História de Rondônia no do Governo do Estado de Rondônia e professora de Educação Ambiental no Município de Nova Mamoré. Foi professora Rural, professora  bilíngue para surdos em Porto Velho nas disciplinas de história, filosofia e sociologia. Tem experiência na área no ensino História e filosofia da História com ênfase em metodologia de pesquisa em História Oral. Tem pesquisas relacionadas aos seguintes temas: Exclusão social; História Oral; Teoria Linguística da Libras, Historia da tradução em LIBRAS e teoria e prática da Tradução em Libras. Atualmente é Tradutora e Intérprete de LIBRAS no quadro efetivo da UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA e professora credenciada no Departamento Acadêmico de Ciências da Educação da Universidade Federal de Rondônia e membro do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão sobre Estado e Territórios na Fronteira Amazônica/GEPE-Front,

Josilane de Castro Oliveira, UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA

Acadêmica do curso de Pedagogia.

Francisca Matias Batista de Souza, UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA

Graduanda em Pedagogia.

Alexandra Dantas Mendonça, UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA

Graduanda em Pedagogia.

Published

01/08/2023