Collaborative and inclusive planning

a practice in municipal schools in Fortaleza

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2023v9e7636

Keywords:

Educación Especial, Educación inclusiva, Planificación colaborativa

Abstract

In an increasingly diverse society, it is imperative that schools adapt to be inclusive spaces where all students, regardless of their abilities or needs, can fully develop. This involves a shift in perspective on how we view specific learning needs. Collaborative planning emerges, in this context, as an essential strategy for the implementation of inclusive educational practices. Thus, we aim to identify educational policies, practices and concrete actions that can improve the effectiveness and implementation of collaborative planning in special education from an inclusive perspective. Thus, the present study was conducted through a qualitative approach (Minayo, 2001), articulating the bibliographic review, case study and documental analysis for an understanding of the study. We conclude that collaborative teaching represents a significant advance in the path of educational inclusion, promoting the appreciation of diversity, overcoming barriers with equity, in constant construction for the full development of students.

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Author Biographies

Diana Dantas Bezerra Mendes, Prefeitura Municipal de Fortaleza

Mestranda em Serviço Social pela Universidade Estadual do Ceará, Mestranda em Ciências da Educação - World University Ecumenical, especialista em Mídias na educação pela Universidade Federal do Ceará, Pedagoga e professora da rede municipal de Fortaleza desde 2001, atualmente atuando como professora de Sala de Recursos Multifuncional

Ana Alice Coutinho de Araújo, Prefeitura Municipal de Fortaleza

Pedagoga e Especialista em Psicopedagogia pela Universidade do Vale do Acaraú, Especialista em Neuropsicopedagogia: Transtornos Escolares e Práticas Inclusivas pela Faculdade do Maciço de Baturité, professora da rede municipal de Fortaleza desde 2016.

Gláucia da Silva Pessoa Amâncio, Prefeitura Municipal de Fortaleza

Pedagogia pela Universidade Vale do Acaraú, Especialista em Formação de Formadores pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e Gestão Escolar, Área de Conhecimento: Ciências Humanas pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Atualmente supervisora Escolar da rede municipal de Fortaleza desde 2006

Olívia Coelho da Silva, Universidade Estadual do Ceará

Doutora e Mestra em Educação Brasileira-UFC Graduação em Pedagogia-UFC. Integrante do Grupo de Pesquisas em Práticas Pedagógicas e Linguagens - GPeL (dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/.  Professora da rede municipal de Fortaleza -Atendimento Educacional Especializado -AEE.

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Published

29/12/2023

How to Cite

Dantas Bezerra Mendes, D., Araújo, A. A. C. de, da Silva Pessoa Amâncio, G., & Silva, O. C. da. (2023). Collaborative and inclusive planning: a practice in municipal schools in Fortaleza. Revista Práxis Pedagógica, 9, 70–86. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2023v9e7636

Issue

Section

Artigos