New perspectives on school geography
curriculum and teaching experiences in basic education
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2023v9e7662Keywords:
geography teaching, teaching experiences, pedagogical practicesAbstract
For many decades, school geography was seen only as a discipline that described places. Currently, in the face of a globalized socio-spatial context, it is necessary to be creative, purposeful and innovative in the teaching of Geography. In this sense, we seek as the objective of this work: to present the teaching experiences in Geography Teaching at the Municipal School Angélica Gurgel developed during 2020-2022, Fortaleza, Ceará. We used bibliographic survey and participant observation in the construction of this article. The results will be presented through images and words, approaching Geography content in a more critical, creative and reflective way and taking into account the experiences lived in classroom practice.It is concluded, as a teacher-researcher who works in the public network, that the Teaching of Geography, based on creative and reflective pedagogical practices that intersect interdisciplinary, is of paramount importance in the relationship between teaching and learning.
Downloads
References
ALCÂNTARA, Cláudia Sales de. Histórias em quadrinho e educação: inovando o currículo. Didática e Prática de Ensino na relação com a Escola – livro 1. Fortaleza/CE. EdUECE, 2014.
ARROYO, Miguel. Prática pedagógica e currículo. In: Anais do VIII Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Florianópolis: NUP/CED/UFSC. 1996. p. 167-172.
ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
CALLAI, Helena Copetti. O estudo do lugar como possibilidade de construção da identidade e pertencimento. In: CONGRESSO LUSO-AFRO-BRASILEIRO DE CIÊNCIAS SOCIAIS, 8, 2004, Coimbra. Anais. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2004. p. 01-10.
CALLAI, Helena Copetti et al. O ensino de Geografia nos trabalhos apresentados no XI ENANPEGE. Revista da ANPEGE, v. 12, n. 18, p. 43-55, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/anpege/article/view/6392/3344. Acesso em: 08 maio 2022.
CALLAI, Helena Copetti. A Geografia no Ensino Médio. Terra Livre – As Transformações do Mundo da Educação – Geografia, Ensino e Responsabilidade Social, São Paulo: Associação dos Geógrafos Brasileiros, n. 14, p. 56-89, jan.-jul. 1999.
CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. Raciocínio geográfico e a Teoria do Reconhecimento na formação do professor de Geografia. Revista Signos Geográficos, Goiânia, v. 1, p. 1-20, 2019. Disponível em: https://revistas.ufg.br/signos/article/view/59197. Acesso em: 10 jun. 2022.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia escolar e a cidade: Ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas: Papirus, 2008.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. In: Anais do Seminário Nacional: Currículo em movimento – Perspectivas Atuais, I. Belo Horizonte: SeNa, 2010.
CAVALCANTI, Lana de Souza. O Ensino de Geografia na Escola. Campinas: Papirus, 2012.
CAVALCANTI, Lana. Geografia, Escola e construção do conhecimento. 18. ed. Campinas: Papirus, 2013.
DEFFUNE, Glaucia. Relato de uma experiência de história em quadrinhos no ensino da geografia. Boletim de Geografia, Maringá, v. 28, n. 1, 2010.
DEFFUNE, Glaucia. A formação do professor e o ensino da geografia em escolas de ensino fundamental e médio de Maringá-PR. 2015. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2015.
DOZENA, Alessandro (org.). Geografia e Música: diálogos. Natal: EDUFRN, 2016.
FERREIRA, Martins. Como Usar a Música na Sala de Aula. São Paulo: Contexto. 2005.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 3, p. 601-614, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1987.
MATTOS, Elenir Maria Andreolla; CASTANHA, André Paulo. A importância da pesquisa escolar para a construção do conhecimento do aluno no ensino fundamental. 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2525-8.pdf. Acesso em: 03 nov. 2020.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, v. 17, n. 3, p. 621-626, Rio de Janeiro, 2012.
MOANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Currículo, conhecimento e cultura. In: MOREIRA, Antonio Flávio; ARROYO, Miguel. Indagações sobre currículo. Brasília: Departamento de Políticas de Educação Infantil e Ensino Fundamental, 2006. p. 83-111.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de (org.). Para onde vai o ensino de geografia? 9. ed. São Paulo: Contexto, 2010.
ROMANELLI, Guilherme. Como a música conversa com as outras áreas do conhecimento. Revista Aprendizagem, Pinhais, n.14. p. 24-25,2009. Disponível em: https://frjaltosanto.edu.br/site/wp-content/uploads/2016/03/06-Artigo-A-M%C3%9ASICA-COMO-INSTRUMENTO-DE-APRENDIZAGEM.pdf. Acesso em: 10 jun. 2022.
SILVA, Carlos Cardoso. A Possibilidade da Didática na Perspectiva Fenomenológica. In: LIBÂNEO, José Carlos; LIMONTA, Sandra Valéria; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa (orgs.). Concepções e práticas de ensino num mundo em mudança: diferentes olhares para a didática. Goiânia: CEPED, PUC Goiás, 2011.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução as teorias de currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.