The Reality of an EJA High School Class in Rio Branco Post-Pandemic, About MHS Content Using Arduino
Abstract
This study sought to use a physics teaching methodology to be applied to a high school class in the Youth and Adult Education (EJA) modality. The study was carried out in a school in Rio Branco - AC. The objective of the study was to analyze whether there was an improvement in learning through theoretical-practical classes on the topic of Simple Harmonic Motion (MHS), using Arduino as support. The theoretical basis was based on David Ausubel's theory of meaningful learning, as well as on the approaches of progressive differentiation and integrative reconciliation. The study consisted of four classes lasting two hours each. The first class addressed the theory, the second focused on review, the third involved contextualized activities and reading of the experimental script, and the last class was dedicated to experimentation with Arduino. The results obtained were considered satisfactory when evaluating the general context of the study.
References
[1] Lopes IG. História da Educação no Brasil: desafios e perspectivas. Curitiba: Atena; 2016. E-book (138 p.). ISBN 978-85-93243-05-9. Disponível em: file:///C:/Users/Beatriz/Desktop/historia-da-educacao-no-brasil-desafios-e-perspectivas%20(1).pdf. Acesso em: 8 ago. 2019.
[2] BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República; 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 02 maio 2019.
[3] BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 12 maio 2019.
[4] Santo RJ, Sasaki DGG. Uma metodologia de aprendizagem ativa para o ensino de mecânica em educação de jovens e adultos. Rio de Janeiro; 2015.
[5] Moreira MA. Unidades de enseñanza potencialmente significativas - UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista. 2011:43-63.
[6] Moreira MA, Masini EFS. Aprendizagem Significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes; 1982.
[7] Abreu EP, Andreata MA, Lima CHM. Conhecendo o MHS e o Arduino como experimento no ensino aprendizagem de Física na EJA. 2022 [Dissertação de Mestrado]. Rio Branco: Universidade Federal do Acre; 2022.
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).