THE NEW HIGH SCHOOL: EDUCATION, WORK AND TERRITORY IN THE CONTEXT OF THE FORMATION OF AMAZONIAN YOUTH
DOI:
https://doi.org/10.36026/rpgeo.v11i2.7853Abstract
This is a theoretical essay that intents to reflect on the implementation of the Novo Ensino Médio and its interconnections with work and territory in the professional training of the amazonian youth, and to problematize Law 13.415/2017, which focuses on education in preparing students for the job market. When discussing educational proposals for the Amazon, it is important to understand that in terms of capital and work, sociability in this region is less homogeneous, due to the existence of a multiplicity of territories formed by traditional communities, indigenous people and peasants, that are not integrated in the same way into the capitalist production system, compared to other regions of the country, nor the natural resources essential for the survival of these communities. The article adopts a bibliographic and documentary approach, discussing the categories of analysis: youth, work and territory, focusing on the interests of students who inhabit the different Amazonian territorialities, each with unique characteristics.
Downloads
References
ABRAMO, Helena Wendel. Identidades juvenis: estudo, trabalho e conjugalidade em trajetórias reversíveis. In: NOVAES, Regina et al. Agenda Juventude Brasil: leituras sobre uma década de mudanças. Rio de Janeiro: Unirio, 2018. p. 19-60.
BALL, SJ, Junemann, C., & SANTORI, D. (2017). Edu.net: Globalização e Política de Educação Mobilidade. Taylor & Francisco
BRASIL. Medida Provisória nº 746 de 22 de setembro de 2016. Institui a política de fomento. Diário Oficial da União, edição extra nº 184-A, Brasília, 23 set. 2016.
Lei no 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nºs 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm>. Acesso em: janeiro 2024.
BRASIL. Medida Provisória MPV 746/2016. Brasília, 22 de setembro de 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/Mpv/mpv746.htm Acesso em: 18 de janeiro 2024.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Brasília: MEC. Versão entregue ao CNE em 03 de abril de 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec. gov.br/wp-content/uploads/2018/04/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site.pdf. Acesso em: dezembro de 2023.
BRENNER, Ana Karina; CARRANO, Paulo Cesar Rodrigues. Os sentidos da presença dos jovens no ensino médio: representações da escola em três filmes de estudantes. Educação & Sociedade, [s. l.], v. 35, n. 129, p. 12, 2014.
COLARES, Anselmo Alencar; COLARES, Maria Lilia Imbiriba Souza. Educação e Realidade amazônica. Uberlândia: Navegando Publicações, 2016.
COSTA SILVA, R.; LIMA, L. A. P.; CONCEIÇÃO, F. S. Territórios em disputas na Amazônia brasileira: ribeirinhos e camponeses frente as hidrelétricas e ao agronegócio. Revista Franco Brasileira de Geografia, [s. l.], n. 36, 2018.
COSTA SILVA, R.; NEVES, J. G. Território, Direitos Humanos e Educação do/no Campo na Amazônia. Rev. Educ. Públ., Cuiabá, v. 27, n. 65, p. 635-655, maio/ago. 2018.
DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, C. Linhares (org.). Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: EdUFMG, 2014.
FERRETI, Celso João; SILVA, Monica Ribeiro. Reforma do Ensino: o médio no contexto da Medida Provisória nº 746/2016. Estado, Currículo e Disputas por hegemonia. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n. 139, p. 385-404, abr./jun. 2017
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. Trabalho como princípio educativo. In: SALETE, R.; PEREIRA, I. B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. (org.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro; São Paulo: Escola Politécnica Joaquim Venâncio; Expressão Popular, 2012. p. 748-759.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.
GONZÁLEZ, A. G. G. Bases conceituais da teoria histórico-cultural: implicações nas práticas pedagógicas. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2012.
GOMES, M. P.; DUARTE, A. J. Desigualdade Social e o Direito à educação no Brasil: Reflexões a Partir da Reforma do Ensino Médio. Inter-Ação, Goiânia, v. 44, n. 1, p. 16-31, jan./abr. 2019.
GROPPO, Luis Antonio. A. Juventude: ensaios sobre a sociologia e história das juventudes modernas. Rio de Janeiro: DIFEL, 2000.
GROPPO, Luís Antonio. Dialética das juventudes modernas e contemporâneas. Revista de Educação do COGEIME, [s. l.], v. 13, n. 25, p. 9-22, 2004.
HARVEY, David. O neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Edições Loyola, 2008.
LAGOA, M. I. A ofensiva neoliberal e o pensamento reacionário - conservador na política educacional brasileira. Revista HISTEDBR on-line, Campinas, v. 19, p. 1- 14, mar. 2019.
MELUCCI, A. O jogo do eu: a mudança de si em uma sociedade global. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2004.
MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. Tradução de Isa Tavares. 2. Ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
PAIS, José Machado. Culturas Juvenis. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 2003.
PERONI, Vera Maria Vidal. Múltiplas formas de materialização do privado na educação básica pública no Brasil: sujeitos e conteúdo da proposta. Revista Currículo sem Fronteiras, [s. l.], v. 18, n. 1, p. 212-238, jan./abr. 2018.
RAFFESTIN, C. Por uma Geografia do poder. Tradução de Maria Cecília França. São Paulo: Ática, 1993.
RAITZ, Tânia Regina. Jovens, trabalho e educação: rede de significados dos processos identitários na Ilha de Santa Catarina (Tese de doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Pós-Graduação em Educação – FACED, Porto Alegre, 2003.
RAYMUNDO, Gislene. M. C.; RAITZ, Tania. Regina.; GESSER, Verônica. Juventude em foco: a diversidade no perfil dos estudantes dos cursos técnicos subsequentes. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade Disponível em: https://homologacao.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/9380. Acesso em: 3 de janeiro de 2024
SANTOS, Terezinha Fátima Andrade Monteiro. Educação e desenvolvimento (in)sustentável da Amazônia brasileira. 1. ed. Curitiba: Appris, 2022. (Educação, tecnologias e transdisciplinaridade).
SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos, Revista Brasileira de Educação, [s. l.], v. 12, n. 34, jan./abr. 2007.
SPOSITO, Marilia Pontes; SOUZA, Raquel; SILVA, Fernanda Arantes. A pesquisa sobre jovens no Brasil: traçando novos desafios a partir de dados quantitativos. Educação e Pesquisa, [s. l.], v. 44, 2018.
SOUZA, Celina. Introdução Políticas Públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, Porto Alegre, ano 8, n. 16, p. 20-45, jul./dez. 2006.
VANZUITA, Alexandre; RAITZ, Tânia Regina; GARANHANI, Marynelma Camargo. Experiências de inserção profissional na construção de identidades profissionais de formandos em Educação Física. Boletim Técnico do Senac, [s. l.], v. 46, n. 1, 2020.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mirian Pereira Suave, Tânia Regina Raitz, Ana Claudia Delfini
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional license.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultane ously licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional License that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (ex, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (ex.: in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Free Acess Policy).