Do romantismo à contemporaneidade: o herói em O guarani e em “O roubo do fogo”

problematizar para não reproduzir a história única

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47209/2238-7587.v.15.n.3.7293

Keywords:

Heroísmo, Peri, Nhanderequeí, História única

Abstract

This study aims to analyze the process of construction of heroism in Peri and Nhanderequeí, protagonist characters, respectively, in the novel O guarani (1857), by José de Alencar, and in the indigenous tale “O roubo do fogo” (2005), by Daniel Munduruku. In both narratives, the protagonism is centered on the figure of the Indian/Indian. However, the texts start from different points of view, since O guarani comes from a white and hegemonic writing by Alencar; while “O roubo do fogo” is written from the point of view of the indigenous community and in the written form of indigenous authorship. As a theoretical contribution, we use authors such as Kothe (2000), Munduruku (2017), Wapichana (2018), Adichie (2019), among others.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo da história única. Trad. Júlia Romeu. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ALENCAR, José de. O guarani. São Paulo: Martin Claret, 2012.

ANDRADE, Oswald de. O manifesto antropófago. In: TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia e modernismo brasileiro: apresentação e crítica dos principais manifestos vanguardistas. 3ª ed. Petrópolis: Vozes; Brasília: INL, 1976.

BHABHA, Homi K, O Local da Cultura. Trad. Myrian Ávila, Eliane L. de L. Reis e Gláucia R. Gonçalves. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

BOSI, Alfredo. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

CUNHA, Rubelise da. Deslocamentos: o entre-lugar do indígena na literatura brasileira do século XX. Santa Catarina: Portuguese Cultural Studies, p. 51-62, 2007.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Trad. José Laurênio de Melo. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1968.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

KOTHE, Flávio R. O herói. 2ª ed. São Paulo: Editora Ática, 2000.

LUKÁCS, György. O romance histórico. Trad. Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2011.

MUNDURUKU, Daniel. Contos indígenas brasileiros. São Paulo: Global, 2005.

MUNDURUKU, Daniel. Mundurukando2: sobre vivências, piolhos e afetos – roda de conversa com educadores. Lorena/SP: UK’A Editorial, 2017.

SAID, Edward W. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. Trad. Rosaura Eichenberg. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SMITH, Linda Tuhiwai. Descolonizando metodologias: pesquisa e povos indígenas. Trad. Roberto G. Barbosa. Curitiba: Rd. UFPR, 2018.

SOMMER, D. Ficções de fundação: os romances nacionais da América Latina. Belo Horizonte, UFMG, 2004.

PERRONE-MOÍSES, Leyla. Os heróis da literatura. ESTUDOS AVANÇADOS 25 (71), p. 251-267, 2011.

WAPICHANA, Cristino. Por que escrevo? – relato de um escritor indígena. In: DORRICO, Julie; DANNER, Leno Francisco; CORREIA, Heloisa Helena Siqueira; DANNER, Fernando (Orgs.). Literatura Indígena Brasileira Contemporânea: Criação, Crítica e Recepção. Porto Alegre, RS: Editora Fi, p. 76-79, 2018.

Published

31/03/2023

Issue

Section

Dossiê Mutações Literárias: reconfigurações da literatura brasileira contemporânea (2010 ao presente)

How to Cite

Do romantismo à contemporaneidade: o herói em O guarani e em “O roubo do fogo”: problematizar para não reproduzir a história única. (2023). Revista De Estudos De Literatura, Cultura E Alteridade - Igarapé, 15(3), 86-101. https://doi.org/10.47209/2238-7587.v.15.n.3.7293

Similar Articles

1-10 of 101

You may also start an advanced similarity search for this article.