MAN VERSUS EDUCATION
THE OUTCOME OF THE MILITARY PERIOD IN BRAZILIAN EDUCATION (1964-1985)
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2018v1n4e3856Keywords:
Education, Military regime, SchoolAbstract
This article is a result of the discipline of Brazilian Education of the Academic Master's Program of the Federal University of Acre campus of Rio Branco, and it is a bibliographic clipping, we use a language that is easy for the reader to understand, we intend to make a reflection of the historical relationship of Brazilian education, struggles, rights and achievements, making relationship man versus education based on the bibliography worked on the discipline, tracing political, social and cultural aspects, still related to education in the contemporary world. We will use both important names in education, CURY (1985), LIBÈNEO (2002), KANT (2002) and SAVIANI (1997-2005), among others cited and debated in the classroom, in order to contribute to the training of the masters. In this work, after reflecting the relationship between man and education throughout history, we will focus on the period in which education was run by the government in the military regime from 1964 to 1985, with a brief outline of facts and events that have changed the educational system and education in Brazil, during this period be rich in characteristics and social-political changes, with the aim of understanding even more the relationship of interests and historical contexts of society.
References
BASBAUM, L. História Sincera da República (de 1961 a 1967). 1 ed. São Paulo: Fulgor, 1968
CURY, C. J. Ideologia e educação brasileira: católicos e liberais. 4. ed. São Paulo: Autores Associados, 1985
EYNG, Ana Maria; PACIEVITCH, Thais. Das políticas de acesso e permanência na escola ao direito à educação básica de qualidade social: avanço possível? Trabalho apresentado no EDUCERE: XII Congresso Nacional de Educação. PUC-PR. Paraná, 2015. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/20481_10675.pdf Acesso em 25 jan. 2017
______. A educação básica no Brasil educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 80, setembro/2002, p. 168-200 Disponível em http://www.cedes.unicamp.br> Acesso em 23 fev. 2017
FÁVERO, O. A educação nas constituintes brasileiras. Campinas: Autores Associados, 2005.
FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. São Paulo: Cortez, 2006.
GERMANO, José W. Estado militar e educação no Brasil, 1964-1985. Campinas, SP: Cortez, 1993.
GUIRALDELLI JR. P. Filosofia e História da Educação Brasileira. Barueri, SP: Manoli, 2003.
KANT, Immanuel. Sobre Pedagogia. Trad. Francisco C. Fontanella. 3a Edição. Piracicaba, SP: Editora UNIMEP, 2002.
LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e pesquisa, São Paulo, v..38, n1, p13-28, 2012.
LIMA, Elizabeth Miranda de. Consenso, dissenso e trama: a LDB e o novo ordenamento da educação nacional. Rio Branco: EDUFAC, 2004. 175p. (Serie Dissertações e Teses 4).
OLIVEIRA, Rodrigo Mendes. O projeto educacional brasileiro durante o regime militar e o ensino de história em goiás (1964-1979). Dissertação apresentada no PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM HISTÓRIA– PPGH-
UFG. Goiânia-GO 2015. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tede/5323/5/Disserta%C3%A7%C3% A3o%20-%20Rodrigo%20Mendes%20Oliveira%20-%202015.pdf. Acesso em 17 fev. 2017.
SAVIANI Dermeval. A Nova lei da educação: Trajetória, limites e perspectivas. Campinas, SP: Autores Associados, 1997.
______. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9a Edição. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.
SBARDELOTTO, Denise Kloeckner. Educação no regime civil-militar (1964- 1985) no brasil e a teoria do capital humano. Trabalho apresentado na XI Jornada HISTEDBR, Cascavel-PR, 2013. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/jornada/jornada11/artigos/4/arti go_simposio_4_554_deniseklsb@yahoo.com.br.pdf. Acesso em 12 mar. 2017
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.