SUPERVISED APPRENTICESHIP AND THE EARLY CHILDHOOD EDUCATION

HISTORICAL AND CURRENT ASPECTS OF TEACHING FORMATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v6n7e5557

Keywords:

supervised apprenticeship, early childhood education, childhood

Abstract

The present article seeks, through a bibliographical review and historical analysis of State policies on public education, to link the process of Supervised Placement of Children's Education to the development of conceptions and policies about childhood and the schooling of children in day care centers and pre-schools. It should be noted that the public educational policies that guided our pedagogical practices have not so much emphasized early childhood education, which is essentially charitable and based on a reasoned conception of childhood. The recent changes, especially since LDB (9394/96), have promoted a resizing of this stage of education, seeking the qualitative development of its professionals and practices, being that the Supervised Internship plays a decisive role in this process.

Author Biographies

  • Michele Varotto Machado, Centro Universitário Central Paulista (UNICEP)

    Pós Doutora em Educação pela UFSCar, é Professora na UNICEP e na Educação Infantil do Município de São Carlos-SP.

  • Marsiel Pacífico, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

    Doutor em Educação pela UFSCar, Professor Adjunto da UEMS.

  • Gerson Bruno Forgiarini de Quadros, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul

    Doutor em Letras pela UCPel, Professor Substituto na Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul.

References

BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: n.9394/96. Brasília, 1996.

BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: n.4024/61. Brasília, 1961.

BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: n.5692/71. Brasília, 1972.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: Ministério da Educação e Cultura, 1998, v1.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: Ministério da Educação e Cultura, 1998, v2.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: Ministério da Educação e Cultura, 1998, v3.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: Ministério da Educação e Cultura, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação e Cultura, 2017.

CARVALHO, M. M. C. A Escola e a República. São Paulo: Editora Brasiliense, 2011.

COLLA, Rodrigo Avila. O brincar e o cuidado nos espaços da educação infantil: desenvolvendo os animais que somos. In: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 100, n. 254, p. 111-126, jan./abr. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbeped/v100n254/2176-6681-rbeped-100-254-111.pdf

MACHADO, M. V. A educação das crianças menores de 06 anos sobre a perspectiva de Heloísa Marinho, Nazira Féres Abi-Sáber, Celina Airlie Nina e Odilon de Andrade Filho: uma análise de suas ideias pedagógicas (1934- 1971). Tese (Doutorado) – Universidade Federal de São Carlos. São Carlos: UFSCar, 2015, 303 p.

MARINHO, H. Vida e Educação no Jardim de Infância. 3ª ed. Rio de Janeiro: Conquista, 1966.

MONTEIRO, M. I.; OLIVEIRA, R. M. M. A. Estágio Supervisionado do Curso de Pedagogia a Distância formação docente para os anos iniciais do ensino fundamental. São Carlos: EdUFSCar, 2011.

NAGLE, J. Educação e Sociedade na Primeira República. São Paulo: EdUSP, 2009.

NÖRNBERG, Marta. Do berço ao berçário. A instituição como morada e lugar de contato. In: Pro-Posições, v. 24, n. 3 (72), p. 99-113; set./dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pp/v24n3/07.pdf

OLIVEIRA, R. M. M. A. de; MIZUKAMI, M. da G. N. Na escola de aprende de tudo. In: MIZUKAMI, M. da G. N.; REALI, A. M. M. R. (Org). Aprendizagem Profissional da Docência: saberes, contextos e práticas. São Carlos: 2002,

v. 1.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2012.

PRIORE, M. D. O cotidiano da criança livre no Brasil entre a Colônia e o Império. In: PRIORE, M. D. (org). História das crianças no Brasil. São Paulo: Editora Contexto, 2013. p. 84-106.

SILVESTRE, M. A. Sentidos e significados dos estágios curriculares obrigatórios: a fala do sujeito aprendente. In: GOMES, M. de O. (Org.). Estágios na formação de professores: possibilidades formativas entre ensino, pesquisa e extensão. 1a. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011 v.1, p. 165-185.

SOUZA, R. F. Templos de Civilização: A Implantação da Escola Primária Graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Editora Unesp, 1998.

Published

10/06/2021

How to Cite

SUPERVISED APPRENTICESHIP AND THE EARLY CHILDHOOD EDUCATION: HISTORICAL AND CURRENT ASPECTS OF TEACHING FORMATION. (2021). Revista Práxis Pedagógica, 6(7), 351-374. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v6n7e5557