DEMOGRAPHIC FACTORS ASSOCIATED WITH ENADE PERFORMANCE OF PHYSICAL EDUCATION STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v4n5e4487

Keywords:

higher education, academic performance, degree

Abstract

Different factors may be directly or indirectly associated with academic performance, and it is no different in large-scale assessments. Thus, the study aimed to identify the demographic factors associated with the performance of Physical Education students at ENADE. This is a descriptive and exploratory study, which participated 15,400 (26.52 ± 6.43 years old) students who were participants in the ENADE 2017. The microdata provided by the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP) were used. The results show a higher performance by female students, white and/or who were completing the course at the appropriate or desirable age. On the other hand, the indigenous, multiracial or black people had the lowest performances regarding the “color or race” category, while the audience average age was 42 years old or over. After the main findings, it is expected to encourage new reflections in the social and political field, especially in academic assistance programs.

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Author Biographies

Antonio Evanildo Cardoso de Medeiros Filho, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor da Universidade Regional do Cariri (URCA). Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar.

Paulo Maia Ferreira Júnior, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Licenciado em Educação Física pela a Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialista em Ensino de Educação Física. Membro do Grupo de Pesquisa em Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional (IMPA/CNPq).

Lucas Souza Silva, Universidade Regional do Cariri (Urca)

Licenciando em Educação Física da Universidade Regional do Cariri (Urca). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar (Urca).

José Airton de Freitas Pontes Junior, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Pós-Doutorado em Educação, com ênfase em Psicologia da Educação, na Universidade do Minho, Portugal. Professor efetivo da Universidade Estadual do Ceará, vinculado ao Programa de Pós- Graduação em Educação (PPGE/UECE). Líder do Grupo de Pesquisa em Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional (IMPA/CNPq).

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Published

17/08/2020

How to Cite

de Medeiros Filho, A. E. C., Ferreira Júnior, P. M., Silva, L. S., & Pontes Junior, J. A. de F. (2020). DEMOGRAPHIC FACTORS ASSOCIATED WITH ENADE PERFORMANCE OF PHYSICAL EDUCATION STUDENTS. Revista Práxis Pedagógica, 4(5), 142–153. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v4n5e4487