FROM READERS TO LITERACY TEACHERS

MEMORIES OF HIGHER EDUCATION ACADEMIC

Authors

  • Alan Silus Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS/ CPTLCentro Universitário da Grande Dourados - UNIGRANUniversidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS https://orcid.org/0000-0002-7281-261X

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v6n7e6170

Keywords:

memories, memorials, reading, teacher education

Abstract

The objective of this text is to understand, through memorialistic writings, the process of reader training for students of the Pedagogy Course of a Private Education Institution in Campo Grande - MS. As Theoretical Foundations, we learn from Bakhtin (1988), Biason & Silva (2014), Bosi (2004), Brasil (2015), Chizzotti (2006), Clowacki (2007), Cordeiro (2013), Davallon (2015) ), Espíndola (2003/2019), Freitas, Jobim and Souza & Kramer (2007), Guedes-Pinto (2000), Imbernón (2010), Lajolo (1993), Leontiev (2004), Lima (2012), Mortatti (2019) ), Muhana (2000), Nóvoa (2009), Pereira & Urt (2013), Ponzio (2020), Rego (2003/2014/2018), Romaguera (2002), Souza & Espíndola (2011) and Vigotski (2009/2010) For the Research Methodology, we seek to develop a qualitative analysis of the data through the analysis of the memorial texts produced by the students. Therefore, our intention was to understand questions about the formation of the reader teacher because it is from this in which part of the reflexes and problems of teaching and reading practice in schools materializes. When thinking about the reader teacher, we are thinking about the formation of the subject student readers in schooling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alan Silus, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS/ CPTLCentro Universitário da Grande Dourados - UNIGRANUniversidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS

Alan Silus atua no Ensino Superior nas atividades de Docência e Gestão Institucional. Desenvolve estudos e pesquisas no Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguagem, Educação e Infância -Teoria Histórico-Cultural (GEPLEI-THC - UFMS/ CPTL) e no Núcleo de Estudos Bakhtinianos (NEBA - UEMS Campo Grande). É membro afiliado da Associação Brasileira de Alfabetização (ABAlf). Editor da Revista Brasileira de Educação, Cultura e Linguagem (RBECL - CELMI/ UEMS). Tem experiência na área de Letras e Educação, atuando nas seguintes áreas: Alfabetização; Análise Dialógica do Discurso; Cultura Escrita; Educação Ambiental; Educação do Campo; Educação Superior; Educação a Distância; Ensino Remoto Emergencial; Formação Docente; Gestão Educacional; Leitura e Letramento(s); Língua Brasileira de Sinais; Literatura Regional; Memórias, Metamemórias e Memoriais; Mídias e Tecnologias Educacionais; Música Sul-Mato-Grossense; Semiótica da Cultura e Teoria Histórico-Cultural, tendo realizado diversas atividades, aulas, palestras e oficinas sobre os temas acima mencionados

References

BAKHTIN, Mikhail (VOLÓCHINOV, V.). Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Michél Lahud e Yara Frateschi. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 1988.

BIASON, Adriana H; SILVA, Rafael N. Memórias e Narrativas de Professores: a formação continuada e seu papel na construção da identidade de um grupo docente. In: X ANPED Sul, 2014, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UDESC, 2014. p. 01-13.

BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: lembranças de velhos. 3. ed. São Paulo: Cia das Letras, 2004.

BRASIL. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para formação continuada. Brasília (DF): MEC/ CNE, 2015.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa Qualitativa em Ciências Humanas e Sociais. Petrópolis (RJ): Vozes, 2006.

CLOWACKI, Rosemari. Estética da Recepção: a singularidade do leitor e seu papel de co-produtor do texto. In: SCHOLZE, L; RÖSING, T. M. K. (Orgs.). Teorias e Práticas de Letramento. Brasília: INEP, 2007.

CORDEIRO, Maisa B. S. Leitura, Literatura, Biblioteca e Políticas Públicas: um estudo de caso em Dourados/MS. 2013. 123f. Dissertação (Mestrado em Letras). Faculdade de Artes, Comunicação e Letras – FACALE, Universidade Federal da Grande Dourados – UFGD, 2013.

DAVALLON, Jean. A Imagem, uma Arte de Memória. In: ACHARD, P. [et. al.]. Papel da Memória. Trad. José H. Nunes. 4. ed. Campinas: Pontes, 2015.

ESPÍNDOLA, Ana Lúcia. Breves Cartas a uma Jovem Professora, alguns Poemas e Outros Relatos: memorial descritivo de ações desenvolvidas no ensino, pesquisa e extensão na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. 2019. 164f. Memorial (Concurso para Professor Titular). Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS, Três Lagoas, 2019.

ESPÍNDOLA, Ana Lúcia. Entre o Singular e o Plural: relações com o saber e leitura nos primeiros anos de escolarização. 2003. 177f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação – FE, Universidade de São Paulo – USP, 2003.

FREITAS, Maria Teresa; JOBIM E SOUZA, Solange; KRAMER, Sonia. (Orgs.). Ciências Humanas e Pesquisa: leitura de Mikhail Bakhtin. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2007. (Coleção Questões da nossa Época, v. 107).

GUEDES-PINTO, Ana Lúcia. Rememorando Trajetórias da Professora-Alfabetizadora: a leitura como prática constitutiva de sua identidade e formação profissionais. 2000. 232f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). Instituto de Estudos da Linguagem – IEL, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, 2000.

IMBERNÓN, Francisco. Formação Continuada de Professores. Trad. Juliana S. Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010.

LAJOLO, Marisa. Do Mundo da Leitura para a Leitura do Mundo. São Paulo: Ática, 1993. (Série Educação em Ação).

LEONTIEV, Alexis. O Desenvolvimento do Psiquismo. Trad. Rubens Eduardo Frias. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e Pedagogos, para que? São Paulo: Cortez, 1998.

LIMA, Terezinha B. Trajetórias de Memórias. In:______. Educação e Desenvolvimento da Competência Humana: memória da trajetória construída em diferentes contextos. Campo Grande: Life Editora, 2012.

MORTATTI, Maria do Rosário L. Métodos de Alfabetização no Brasil: uma história concisa. São Paulo: UNESP, 2019.

MUHANA, Adma F. O Gênero Epistolar: diálogo per absentiam. Discurso. São Paulo, n .31, p. 329-346. 2000.

NÓVOA, Antonio. Um percurso pela Pedagogia para ler a Casa da Leitura. In: NÓVOA, A. (Org.). Formar Leitores para Ler o Mundo. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2009.

PEREIRA, Jacira Helena do V; URT, Sônia da C. Identidade e Memória de Professores Aposentados: um convite à pesquisa. In:______. Episódios do Passado: narrativas de professores aposentados da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande: UFMS, 2013.

PONZIO, Augusto. Livre Mente: processos cognitivos e educação para a linguagem. Trad. Marcus Vinicius B. de Oliveira e Marisol B. de Mello. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020.

REGO, Tereza Cristina. Memorial e Metamemórias: entre o singular e o plural. Curitiba: CRV, 2018.

REGO, Tereza Cristina. Memórias de Escola: cultura escolar e constituição de singularidades. Petrópolis (RJ): Vozes, 2003.

REGO, Tereza Cristina. Trajetória Intelectual de Pesquisadores da Educação: a fecundidade do estudo dos memoriais acadêmicos. Revista Brasileira de Educação. São Paulo, v. 19 n. 58 jul.-set. 2014, p. 779-800.

ROMAGUERA, Alda Regina T. Oralidade, Leitura e Escrita: uma experiência a partir do trabalho por projetos. 118f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, Campinas, 2002.

SOUZA, Neusa Maria M; ESPÍNDOLA, Ana Lúcia (Orgs.). Experiências de Formação de Professores: ensino, pesquisa e extensão. Campo Grande: UFMS, 2011.

VIGOTSKI, Lev. S. A Construção do Pensamento e da Linguagem. Trad, Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009. (Coleção Textos de Psicologia).

VIGOTSKI, Lev. S. Psicologia Pedagógica. Trad. Paulo Bezerra. 3. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010. (Coleção Textos de Psicologia).

Published

10/06/2021

How to Cite

Silus, A. (2021). FROM READERS TO LITERACY TEACHERS: MEMORIES OF HIGHER EDUCATION ACADEMIC. Revista Práxis Pedagógica, 6(7), 23–46. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v6n7e6170