O USO DO APLICATIVO ANCHOR NA PRODUÇÃO DE UM PODCAST COMO METODOLOGIA ATIVA E FERRAMENTA DIDÁTICA NO ENSINO SUPERIOR PARA PROFESSORES DE GEOGRAFIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36026/rpgeo.v10i1.7309

Abstract

Information and communication technologies (ICTs) have been incorporated into academic activities as a means to bring together and integrate professors and students with more dynamic learning. This article discusses the use of the podcast as an active methodology in the teaching-learning process with Geography teachers of the graduate course in Geography and has the general objective: to analyze the use of the anchor application as a didactic tool for the production of a podcast as a learning resource for those students. And specific: apprehend the importance of active methodologies in the teaching-learning process, especially the use of podcasts. The method used was the phenomenological followed by the following procedures: bibliographical and documental research and interviews with post-graduate students of the specialization. As a result, it was found that, although being a methodological novelty for many graduate students, it was positively evaluated, as they learned to handle a didactic resource and will be able to use it in the classroom with their current and/or future students. The podcast is a resource that facilitates learning if worked correctly, with good planning, theoretical basis, technical guidance and monitoring by the teacher.

Author Biography

  • Edilza Laray de Jesus, Universidade do Estado do Amazonas - UEA

    Doutora em Educação (UFRGS, RS), Mestra em Educação Ambiental (FURG, RS), Especialista em Ciências da Educação (Università Ca'Foscari Venezia/Unisul 2009), Licenciada em Geografia (UFAM, AM). É Professora da Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Foi professora da Educação Básica por 16 anos (SEDUC-AM). Membro do Grupo de Pesquisa "Ensino, Pesquisa Interdisciplinar e Sustentabilidade na Amazônia - EPISA". É Professora do Plano Nacional de Formação de Professores do Parfor (CAPES); É supervisora de área (humanas) do AprovEns (pré-vestibular da ENS/UEA), programa de extensão da UEA. É Professora permanente do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas (UEA). É Professora Colaboradora e Membro da Coordenação do Mestrado Profissional em Ciências do Ambiente (PROF-CIAMB)/UFAM. Foi membro da Comissão de Especialistas para a Elaboração de Proposta da Base Nacional Comum Curricular do MEC (2014-2016) e compôs a comissão de implementação da Base no Amazonas. Possui experiência nas áreas de Educação e Geografia, atuando principalmente em comunidades rurais com a Educação Ambiental, Educação do/no Campo, Educação em Turismo e em Estágio em Docência. Integra a diretoria do Instituto de Meliponicultura do Amazonas.

Published

30/04/2023

How to Cite

O USO DO APLICATIVO ANCHOR NA PRODUÇÃO DE UM PODCAST COMO METODOLOGIA ATIVA E FERRAMENTA DIDÁTICA NO ENSINO SUPERIOR PARA PROFESSORES DE GEOGRAFIA. (2023). Revista Presença Geográfica, 10(1), 77-95. https://doi.org/10.36026/rpgeo.v10i1.7309