THE IMPORTANCE OF THE DIDATICT BOOK FOR THE TEACHING OF GEOGRAPHY IN THE MODALITY OF ADVANCING FROM 6TH TO 9TH GRADE, AMAZONAS-BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36026/rpgeo.v10i1.7262

Abstract

In this work, a contextualization of the historical process of the textbook was made to understand its importance in teaching. A Geography textbook from the Avançar/SEDUC-AM project was analyzed with the following methodological procedures: as a parameter, the elements of analysis proposed by Castrogiovani and Goulart, the competences foreseen in the BNCC and the Amazonian Curricular Reference proposals were observed. It was verified that the textbook corresponds to the foreseen competences and proposals, and serves as an introduction for the development of specific skills. However, the book presents the subjects proposed for the themes of the units in a superficial way; illustrates some issues with maps, but does not address content related to cartographic concepts and projections; many loose figures related to the themes were found, but without description or name in the texts; and contextualization boils down to information and quantitative data. The opportunities identified in this analysis can be used to improve future editions of the Avançar project book.

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Author Biographies

Risete Vitor Marialva da Silva, Universidade do Estado do Amazonas

Professora com formação em Geografia pela Universidade do Estado do Amazonas/UEA e especialista em Geografias da Amazônia Brasileira (UEA). Atuou como professora residente no programa Federal de Residência Pedagógica entre 2020 e 2021, na Escola Estadual Olga Falcone, em Manaus-Am, com total de 266 horas de experiência em sala de aula. Áreas de pesquisa: Educação, Ensino de Geografia no Ensino Básico

Danielle Mariam Araujo dos Santos, Universidade do Estado do Amazonas - UEA

Pós-doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Turismo e Hotelaria da Universidade do Vale do Itajaí - Univali, possuindo doutorado em Turismo pela UNIVALI, realizado por meio do Doutorado Interinstitucional em parceria com a Universidade Estadual do Amazonas (UEA). Também sou mestra em Ciências do Ambiente e exerço a função de professora assistente na Universidade do Estado do Amazonas (UEA), com atuação na área de Ensino de Geografia, onde desempenho a coordenação do Programa Residência Pedagógica - Geografia UEA.Minha trajetória inclui experiências anteriores, como a função de Secretária de Educação no município de Manacapuru em 2008, bem como a atuação como Coordenadora Municipal do Programa de Compensações Ambientais do Gasoduto Coari-Manaus entre 2006 e 2007. Neste último caso, trabalhei em conjunto com a Secretaria de Estado de Meio Ambiente e Desenvolvimento Sustentável.Ao longo de 18 anos, venho desempenhando um papel significativo na assessoria para a elaboração de projetos de captação de recursos, tanto para empresas quanto para organizações do terceiro setor.Também faço parte de dois Grupos de Pesquisa relevantes: o PLAGET - Planejamento e Gestão do Espaço Turístico e o EPISA - Ensino, Pesquisa Interdisciplinar e Sustentabilidade na Amazônia.

Published

30/04/2023