O USO DO APLICATIVO ANCHOR NA PRODUÇÃO DE UM PODCAST COMO METODOLOGIA ATIVA E FERRAMENTA DIDÁTICA NO ENSINO SUPERIOR PARA PROFESSORES DE GEOGRAFIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36026/rpgeo.v10i1.7309

Abstract

Information and communication technologies (ICTs) have been incorporated into academic activities as a means to bring together and integrate professors and students with more dynamic learning. This article discusses the use of the podcast as an active methodology in the teaching-learning process with Geography teachers of the graduate course in Geography and has the general objective: to analyze the use of the anchor application as a didactic tool for the production of a podcast as a learning resource for those students. And specific: apprehend the importance of active methodologies in the teaching-learning process, especially the use of podcasts. The method used was the phenomenological followed by the following procedures: bibliographical and documental research and interviews with post-graduate students of the specialization. As a result, it was found that, although being a methodological novelty for many graduate students, it was positively evaluated, as they learned to handle a didactic resource and will be able to use it in the classroom with their current and/or future students. The podcast is a resource that facilitates learning if worked correctly, with good planning, theoretical basis, technical guidance and monitoring by the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edilza Laray de Jesus, Universidade do Estado do Amazonas - UEA

Doutora em Educação (UFRGS, RS), Mestra em Educação Ambiental (FURG, RS), Especialista em Ciências da Educação (Università Ca'Foscari Venezia/Unisul 2009), Licenciada em Geografia (UFAM, AM). É Professora da Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Foi professora da Educação Básica por 16 anos (SEDUC-AM). Membro do Grupo de Pesquisa "Ensino, Pesquisa Interdisciplinar e Sustentabilidade na Amazônia - EPISA". É Professora do Plano Nacional de Formação de Professores do Parfor (CAPES); É supervisora de área (humanas) do AprovEns (pré-vestibular da ENS/UEA), programa de extensão da UEA. É Professora permanente do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas (UEA). É Professora Colaboradora e Membro da Coordenação do Mestrado Profissional em Ciências do Ambiente (PROF-CIAMB)/UFAM. Foi membro da Comissão de Especialistas para a Elaboração de Proposta da Base Nacional Comum Curricular do MEC (2014-2016) e compôs a comissão de implementação da Base no Amazonas. Possui experiência nas áreas de Educação e Geografia, atuando principalmente em comunidades rurais com a Educação Ambiental, Educação do/no Campo, Educação em Turismo e em Estágio em Docência. Integra a diretoria do Instituto de Meliponicultura do Amazonas.

Published

30/04/2023