THE USE OF GEOTECHNOLOGIES IN TEACHING GEOGRAPHY: AN EXPERIENCE WITH THE GOOGLE EARTH TOOL FOR THE PREPARATION OF LAND USE MAPS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36026/rpgeo.v10i1.7319

Abstract

The use of geotechnologies in teaching is of fundamental importance to streamline the teaching of geography. Among numerous tools, the Google Earth software is a tool that enables the three-dimensional visualization of the earth's surface through satellite images from various sources. Based on this, this research seeks to present a practical way of using this tool to produce analog maps, using images taken from Google Earth, performing a manual classification through the methodology of visual classification of images, producing two land use maps of the area the Mindu Municipal Park and the school area, both located in the city of Manaus/AM. In the classroom, when using this classification, they defined the classes: anthropic areas, vegetation, streets, and exposed soil using colored pencils, 6B pencils and brushes, the students completed the production of the maps, inserting the map elements, such as title, legend, scale, orientation and font. Taking the understanding of producing land use maps and remembering cartography classes. Thus, creating an alternative for the use of this resource in a school that does not have a physical structure for the use of geotechnologies in the teaching of Geography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suzana Gomes, Universidade do Estado do Amazonas

Graduada no Curso Superior em Geografia pela Universidade do Estado do Amazonas, Escola Normal Superior/ENS (2018), vinculada ao Núcleo de Pesquisas Urbana e Regional/NPUR e ao grupo de Pesquisa Geotecnologias e Análise da Paisagem. Atuou como bolsista do Programa de Apoio à Iniciação Científica - PAIC/FAPEAM/UEA e do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC/CNPq/UEA), com ênfase na Geografia Física em análise e transformação da paisagem com o uso de Geotecnologias.

Flávio Wachholz, Universidade do Estado do Amazonas

Graduado e Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), em 2004 e 2007, respectivamente. Doutor em Geografia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) em 2011. Pós-doutor em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG) em 2013. É Professor Associado do Curso de Geografia e do Mestrado Profissionalizante de Gestão e Regulação dos Recursos Hídricos (ProfÁgua) da Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Tem experiência na área de Geografia Física, Hidrogeografia, Cartografia e Geotecnologias. Líder do grupo de pesquisa "Geotecnologias e Análise da Paisagem" (GEOTAP) e coordenador do Laboratório de Geografia.

Published

30/04/2023