GEOTECHNOLOGIES AT SCHOOL PROJECT: PEDAGOGICAL STRATEGIES IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36026/rpgeo.v11i1.7812

Abstract

This project sought to apply pedagogical strategies in the teaching and learning of Geography through the use of geotechnologies in the school environment. Teaching materials, image charts and thematic workshops were produced to train students in geotechnologies, disseminating and facilitating the learning of content related to Remote Sensing, Global Positioning Systems (GPS) and Geoprocessing, bringing current technologies closer to everyday life in a wide range of applications. The target audience was high school students. The workshops contributed to a meaningful approach to Geography in the school environment, promoting the integration of the school in the process of technological and scientific innovation. The results showed that promoting the use of geotechnologies in the school environment equips students to use different geotechnologies, as well as encouraging scientific research with high school students, helping students to use new technologies, spreading the use of geotechnologies in the school environment and awakening the scientific vocation of regular school students.

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Author Biographies

Francisco Davy Braz Rabelo, Universidade do Estado do Amazonas

Graduação em Geografia pela Universidade Federal do Ceará - UFC, especialização em Geoprocessamento e Georreferenciamento de Imóveis pela Universidade Cidade de São Paulo - UNICID, mestrado em Geografia pela Universidade Federal do Ceará - UFC e doutorado em Geografia pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Professor Adjunto A (40h) da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) na área de "Geografia Física com Ênfase em Geoprocessamento", lotado no Centro de Estudos Superiores de Tefé - CEST. Coordenador do Laboratório de Geotecnologias e Dinâmica da Paisagem - GEODIP.

Alexsandra Vieira Moreira Moreira, Universidade Federal do Amazonas

Graduação em Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade Estadual do Amazonas UEA /CEST, especialização em Metodologia no Ensino de Geografia pela Universidade Estadual do Amazonas -UEA, Mestrado em Geografia pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM. Professora efetiva de Geografia (20h) da Secretaria de Estado de Educação e Qualidade de Ensino do Amazonas - SEDUC - AM, lotada no Centro Educacional Governador Gilberto Mestrinho, turno vespertino. Atuou como supervisora do Programa PIBID, atualmente, Preceptora do Programa Residência Pedagógica e Coordenadora do Projeto Programa de Ciência na Escola PCE/FAPEAM.

Sadraques Silva, Universidade do Estado do Amazonas

Graduando em Geografia, Universidade do Estado do Amazonas - UEA, Tefé - AM, Brasil

Alfredo da Silva Ferreira, Universidade do Estado do Amazonas

Graduando em Geografia pelo Centro de Estudos Superiores de Tefé (CEST) da Universidade do Estado do Amazonas (UEA), desenvolvendo estudos na área de Geociências, com ênfase em Geografia Física, Riscos Geomorfológicos e Vulnerabilidades Ambientais. Membro (estudante) do Núcleo de Estudos Geográficos do Médio Solimões (NEGEM/UEA/CNPq) e do Laboratório de Geotecnologias e Dinâmica da Paisagem (GEODIP/CEST/UEA).

Published

03/05/2024