Images as Narratives

Possibilities for Research and Teaching of Regional Culture

Authors

Keywords:

Imagens. Narrativas. Duelo da Fronteira. Cultura Regional.

Abstract

This article composes studies developed in the discipline “Image and Education: possibilities of history research”, of the Graduate Program in Education of the Federal University of Paraná (UFPR) and seeks to establish a dialogue with the doctoral thesis in School Education of the Professional Doctorate Program (PPGEEProf) of the Federal University of Rondônia (UNIR). These are image analyses of the Boundary Duel, a cultural event of northern Brazil, in the State of Rondônia, Guajará-Mirim, a city that borders Bolivia, as narratives and possibilities for research and teaching of regional culture. To this end, a raid was made on Facebook, on whose pages were found videos, images and writings about the Party. It was the images of different moments of the Event that served as the object of reading in this text and indicated possibilities of narratives by the reader and, in some way, brought to the discussion the inscription of photography as an aid in historiographic studies and in the understanding of the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Enísia Soares de Souza, IFRO

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar - Mestrado e Doutorado Profissional (PPGEEProf), da Universidade Federal de Rondônia, UNIR.

Robson Fonseca Simões, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2012), Professor da  Universidade Federal de Rondônia (UNIR), vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar - Mestrado e Doutorado Profissional (PPGEEProf).

References

AUMONT. Jacques. A imagem. 2. ed. Trad. Estela dos Santos Abreu e Cláudio César Santoro. Campinas-SP/ Papirus, 1995. (Coleção Ofício de arte e forma).

BADANELLI, Ana. “As imagens e suas interpretações nos textos escolares espanhóis”. Revista Brasileira de História da Educação, v. 20, n. 1, p. e 101, 17 dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51256/751375149104. Acesso em: 26 dez. 2021.

BARTHES, Roland. Inéditos, Vol. 3 – imagem e moda. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BORGES, Maria Eliza Linhares. História & Fotografia. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

DERRIDA, Jacques. La vérite em pinture. Paris: Flammarion, Col Champs, 1978.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Tradução Marina Appenzeller. Campinas/SP: Papirus, 1993. (Série Ofício de Arte e Forma)

FABRIS, Annateresa. (org.) Fotografia: usos e funções no século XIX. São Paulo: Edusp, 1991.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Tradução Salma Tannus Muchail. 8. ed. São Paulo Martins Fontes, 1999. (Coleção tópicos).

https://www.youtube.com/watch?v=sjz9o1P_6RE. Acesso em: 26 dez. 2021.

https://www.youtube.com/watch?v=itLv0vtN0_U. Acesso em: 26 dez. 2021.

KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. Cotia: Ateliê Editorial, 2002.

LE GOFF, Jacques. Uma vida para a história: conversações com Marc Heurgon. São Paulo: UNESP, 1998.

LIMA, Sandra Cristina Fagundes. As fotografias como fonte para a história das escolas rurais em Uberlândia (1933-1959). Cadernos de História da Educação, n. 5, jan./dez. 2006. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/422/396>. Acesso em: 26 de dez. 2021.

MANGUEL, Alberto. Lendo imagens: uma história de amor e ódio. Tradução de Rubens Figueiredo, Rosaura Eichenberg, Claudia Strauch. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

MARESCA, Sylvain. “O silêncio das imagens”. In: SAMAIN, Etienne. (Org.) Como pensam as imagens. Campinas-SP: Editora da Unicamp, 2012.

MARINHO, Nailda. A fotografia como fonte para a história da educação: um olhar sobre a Escola Profissional Feminina – Rio de Janeiro. Cadernos de História da Educação, v. 13, n. 2, jul./dez. 2014. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/29213. Acesso em: 26 dez. 2021.

MARTONI, Alex. “Texto, imagem e visualidade na literatura contemporânea brasileira”. Letras de hoje Porto Alegre, v. 55, n. 1, p. 39-50, jan.-mar. 2020|e-36438. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36438/19585. Acesso em: 26 dez. 2021.

OSINSKI, Dulce Regina Baggio. “O lugar da imagem no jornal Arte & Educação (1970-1978)”. Revista VIS, Brasília, v. 20, n. 1, p. 19-42, jun. 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistavis/index. Acesso em: 26 dez. 2021. Cadernos de História da Educação. nº. 5 jan./dez. 2006.

PAZ, Octavio. O arco e a lira. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

PINSKY, Carla Bassanezi; LUCA, Tania Regina de. O historiador e suas fontes. (Orgs). 1. ed. São Paulo: Contexto: 2011.

SAMAIN, Etienne. O fotográfico. São Paulo: Hucitec, 1998.

SCHØLLHAMMER, Karl Erik. “À procura de um novo realismo: teses sobre a realidade em texto e imagem hoje”. In: OLINTO, Heidrun Krieger; SCHØLLHAMMER, Karl Erik (Orgs.). Literatura e mídia. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2002.

SONTAG, Susan. Ensaios sobre fotografia. Lisboa: Dom Quixote, 1986.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. Tradução Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

SOUZA, Rosa Fátima de. Fotografias escolares: leitura de imagens na história da escola primária. Educar em Revista. Curitiba, n. 18, p. 75-102, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n18/n18a07.pdf. Acesso em: 26 dez. 2021.

Published

15/12/2021

How to Cite

Soares de Souza, M. E., & Simões, R. F. (2021). Images as Narratives: Possibilities for Research and Teaching of Regional Culture. Afros & Amazônicos, 2(4), 105–112. Retrieved from https://periodicos.unir.br/index.php/afroseamazonicos/article/view/7041

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.