Women in mathematics

perceptions of female undergraduates at IFRN Ceará-Mirim

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e8294

Keywords:

gender, IFRN, undergraduates, women in mathematics

Abstract

This article is an extension of the research project “Women in Mathematics: entry and permanence in IFRN mathematics degrees”. The aim is to discuss gender issues based on an analysis of the experiences of female mathematics undergraduates at the IFRN Ceará-mirim campus, as well as their perceptions of the issue of women in mathematics and the implications for their professional training. The participation of women leads to diversity and the development of science, but social factors and impositions result in a reduction in their presence in the field. Christina Brech (2018), Guacira Louro (1997) and Jane Almeida (1998) form the theoretical basis of this work. The study highlights the challenges faced by women in the exact sciences from the beginning of their training. It highlights the importance of female representation in these spaces as a factor of inspiration and motivation for women to enter and remain in mathematics.

Author Biographies

  • Jaciene de Lima Farias, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

    Licencianda em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Campus Ceará-Mirim.

  • Ana Cláudia Pereira da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

    Licencianda em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Campus Ceará-Mirim.

  • Laís Paula de Medeiros Campos Azevedo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Doutorado e Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRN. Membro dos Grupos de Pesquisa História da Educação, Literatura e Gênero (UFRN) e Grupo de Estudos em Trabalho, Educação e Sociedade G-TRES (IFRN).

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Published

31/12/2024

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Women in mathematics: perceptions of female undergraduates at IFRN Ceará-Mirim. (2024). Revista Práxis Pedagógica, 10, e8294. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e8294