HUMAN AND ENVIRONMENTAL TRAINING IN HIGHER EDUCATION
ADMINISTRATION COURSE
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2018v1n3e3510Keywords:
human and environmental education, higher education, AdministrationAbstract
Different societies live in a kind of constant war, with the reigning touched inequalities and a new law of value, through the abandonment of education, pedagogy of exclusion and the spread of perverse forms of sociability and considering that education level higher must provide tools and mediate the activities of teachers and students to the society in which fall, education occupies then, an important role for this interaction to occur properly, fairly and conscientiously, making it important to human development and environmental, as well, the research could help create reflections on the administrator's training and, before the current social and environmental challenges, it is necessary to provoke reflection on the need to understand the responsibilities and needs exercises for building a democratic and conscious citizenship. In this context, we propose the following question: "What is the social representation of teachers on their human and environmental training in the Administration Course" And so that this problem can be answered, has as main objective to identify and analyze how gives the administrator human and environmental coursework of Directors under the focus of teachers.
References
BORGES, Jacquelaine Florindo, MEDEIROS, Cintia Rodrigues de Oliveira, CASADO, Tania. Práticas de gestão e representações sociais do administrador: algum problema?
COVRE, Maria de Lourdes Manzini. A formação e a ideologia do administrador de empresas. 2ª Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1982.
FERREIRA, Naura Syria Carapeto, BITTENCOURT, Agueda Bernadete (Orgs.). Formação humana e gestão da educação: A arte de pensar ameaçada. São Paulo: Cortez, 2008.
LAYRARGUES, Philippe Pomier. Para onde vai a educação ambiental? O cenário político-ideológico da educação ambiental brasileira e os desafios de uma agenda política crítica contra-hegemônica. Revista Contemporânea de Educação, vol. 7, n. 14, agosto/dezembro de 2012.
LEFF, Henrique. Ecologia, Capital e Cultura: a territorialização da racionalidade ambiental. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
______. Saber Ambiental. Rio de Janeiro: Vozes, 2001.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, SECRETARIA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR. Relatório do Grupo de Trabalho instituído pela Portaria Ministerial número 4.034, de 8 de dezembro de 2004. Disponível em: < http://ww2.upe.br/portal/download/orgaos-da- universidade/cpa/legislacao/relatorio_4034.pdf>. Acesso em: 15 set. 2014.
MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
MOSCOVICI, Serge. Representações Sociais: investigações em psicologia social. 10. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
PILETTI, Claudino; PILETTI Nelson. História da educação: de Confúcio a Paulo Freire. 1. Ed. São Paulo: Contexto, 2013.
REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. 2. Ed. São Paulo: Brasiliense, 2014.
RIBEIRO, Maria Luisa Santos. História da educação brasileira: a organização escolar. 21. Ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
SILVA, Maria Cristina Borges. Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Ambiental e Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação em Direitos Humanos: Novas Diretrizes e Velhas Práticas? In: GARCIA, Joe, ROSA, Maria Arlete (Orgs.). Desafios da educação ambiental. Curitiba: UTP, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.