PLEASE DON'T STOP THE MUSIC

AN INVITATION TO REFLECT ON PRACTICE AND THEORY IN PEDAGOGICAL ACTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n2e4352

Keywords:

music, teaching practice, pedagogical actions

Abstract

The article proposes to reflect on the theory and practice in teacher training based on the theoretical and practical repertoire built along the experience of the authors as professionals of Basic and Higher Education and on the occasion of the studies within the scope of the Graduate Program in School Education - Professional Master's Degree from the Federal University of Rondônia (UNIR). Even considering that they are already much discussed but certain issues that have not yet been solved, the authors advance the study and in their discussions from the questions: to what extent practice can be sustained outside the lens of theory and, to what extent theory walks without there being in practice the form to present its strength? The reflections presented were produced from bibliographical studies and records of the authors' experiences. The theoretical foundations that allowed the interlocution started from Fisher (2001), Cruz (2007), Larrosa (2002), Porto (2006) and Pinto (2010) and Pimenta (1997). Results point to the conclusion that the articulation of experiences, practices and theories in teacher education are inseparable, but in one moment, one excels at the other even if this is not the goal.

Author Biographies

  • Francisco Valterlei Guedes Freitas, Secretaria Municipal de Educação de Porto Velho, Rondônia

    Professor nos Anos Finais do Ensino Fundamental - SEMED, Porto Velho, Rondônia.

  • Juracy Machado Pacífico, Universidade Federal de Rondônia
    Dra em Educação Escolar/UNESP. Professora do Departamento de Ciências da Educação, da Fundação Universidade Federal de Rondônia (UNIR).
  • Rogéria Moreira Resende Isobe, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, MG

    Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlândia (2001), Mestrado (2004) e Doutorado (2008) em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora Associada do Departamento de Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

  • Sabrina da Silva Santana, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO), Porto Velho, Rondônia

    Graduada em Pedagogia pelo Instituto FARO. Pedagoga/Orientadora no IFRO – Campus Colorado do Oeste. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Mestrado e Doutorado Profissional - UNIR

References

BRASIL. MEC. Base Nacional Comum Curricular do Ensino Fundamental, Língua Estrangeira, 2017. [internet] Disponível em:

<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental/lingua-inglesa>. Acesso em: 19/04/2017.

CRUZ, Giseli Barreto da. A prática docente no contexto da sala de aula frente às reformas curriculares. Curitiba, Educar, n 29, p.191-205, 2007.

FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma. Formação de Professores de Língua Estrangeira: Príncípios e Práticas. 2. ed. Goiânia: UFG, 2017. p. 83 a 169.

FISHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a Análise do Discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, n. 114, 2001.

GARCIA, Maria Manuela Alves; FONSECA, Márcia Souza da; LEITE, Vanessa Caldeira. Teoria e Prática na Formação de Professores: a prática como Tecnologia do eu Docente. Belo Horizonte, Educação em Revista, v 29, v. 03 p.233/264, 2013.

LARROSA. Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Barcelona, Espanha, 2002.

MOREIRA, Antonio Flavio B.; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2007.

NÓVOA, A. (Org). Os professores e a sua formação. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1995.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de Professores – Saberes da Docência e Identidade do Professor. Nuances, Vol. III, 1997.

PINTO, Maria das Graças Gonçalves. O lugar da Prática Pedagógica e dos Saberes Docentes na Formação de Professores. Maringá, Acta Scientiarum Education, v. 32, n 1, p 111-117, 2010.

PORTO, Tania Maria Esperon. (2006) As tecnologias de comunicação e informação na escola; relações possíveis. relações construídas. Revista Brasileira de Educação v. 11, n 31 jan./abr.

Published

28/11/2019

How to Cite

PLEASE DON’T STOP THE MUSIC: AN INVITATION TO REFLECT ON PRACTICE AND THEORY IN PEDAGOGICAL ACTIONS. (2019). Revista Práxis Pedagógica, 2(2), 108-120. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n2e4352