PLEASE DON'T STOP THE MUSIC
AN INVITATION TO REFLECT ON PRACTICE AND THEORY IN PEDAGOGICAL ACTIONS
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n2e4352Keywords:
music, teaching practice, pedagogical actionsAbstract
The article proposes to reflect on the theory and practice in teacher training based on the theoretical and practical repertoire built along the experience of the authors as professionals of Basic and Higher Education and on the occasion of the studies within the scope of the Graduate Program in School Education - Professional Master's Degree from the Federal University of Rondônia (UNIR). Even considering that they are already much discussed but certain issues that have not yet been solved, the authors advance the study and in their discussions from the questions: to what extent practice can be sustained outside the lens of theory and, to what extent theory walks without there being in practice the form to present its strength? The reflections presented were produced from bibliographical studies and records of the authors' experiences. The theoretical foundations that allowed the interlocution started from Fisher (2001), Cruz (2007), Larrosa (2002), Porto (2006) and Pinto (2010) and Pimenta (1997). Results point to the conclusion that the articulation of experiences, practices and theories in teacher education are inseparable, but in one moment, one excels at the other even if this is not the goal.
References
BRASIL. MEC. Base Nacional Comum Curricular do Ensino Fundamental, Língua Estrangeira, 2017. [internet] Disponível em:
<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental/lingua-inglesa>. Acesso em: 19/04/2017.
CRUZ, Giseli Barreto da. A prática docente no contexto da sala de aula frente às reformas curriculares. Curitiba, Educar, n 29, p.191-205, 2007.
FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma. Formação de Professores de Língua Estrangeira: Príncípios e Práticas. 2. ed. Goiânia: UFG, 2017. p. 83 a 169.
FISHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a Análise do Discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, n. 114, 2001.
GARCIA, Maria Manuela Alves; FONSECA, Márcia Souza da; LEITE, Vanessa Caldeira. Teoria e Prática na Formação de Professores: a prática como Tecnologia do eu Docente. Belo Horizonte, Educação em Revista, v 29, v. 03 p.233/264, 2013.
LARROSA. Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Barcelona, Espanha, 2002.
MOREIRA, Antonio Flavio B.; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2007.
NÓVOA, A. (Org). Os professores e a sua formação. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1995.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de Professores – Saberes da Docência e Identidade do Professor. Nuances, Vol. III, 1997.
PINTO, Maria das Graças Gonçalves. O lugar da Prática Pedagógica e dos Saberes Docentes na Formação de Professores. Maringá, Acta Scientiarum Education, v. 32, n 1, p 111-117, 2010.
PORTO, Tania Maria Esperon. (2006) As tecnologias de comunicação e informação na escola; relações possíveis. relações construídas. Revista Brasileira de Educação v. 11, n 31 jan./abr.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.