YOUTH AND ADULT EDUCATION
CONTEXT, CHALLENGES AND PERSPECTIVES
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v4n5e4936Keywords:
education, EJA, youth and adult educationAbstract
Education is a social process and a right for all, which promotes the integration of individuals into the society in which they are inserted. Youth and Adult Education (EJA) provides an opportunity for those who have not studied or have not completed their studies at their proper age to return to school, promoting social inclusion, as well as qualification and insertion in the labor market. This type of education is promoted by the Education Guidelines and Bases Law (LDB) 9.394 of 1996, which in its Art. 37 and 38, legally guarantees that young people and adults have access and continuity of free study, being articulated preferably Professional Education. In this sense, this research aims to identify the educational context and the main challenges faced at EJA from the perspective of students entering this modality of education. The research was developed with students between 15 and 35 years of age, who attended the 4th stage, referring to the fifth and sixth grades of elementary school, in a state school located in the city of Parnaiba-PI. As a data collection tool, questionnaires were applied with open and closed questions about EJA's perspectives, using qualitative and quantitative research techniques. From what was analyzed, the perspectives can be seen from the point of view of the students, raising difficulties and challenges faced, from leaving school at a proper age to returning to studies. It was also possible to reflect on the educational scenario of EJA, suggesting possible improvements, aiming at an effective education, not only in relation to technical knowledge, which prepares for the job market, but also to intellectual knowledge that includes individuals, raising self-esteem and providing personal growth.
References
ALMEIDA, A.; CORSO, A. M. Educação de jovens e adultos: interfaces política, histórica e pedagógica. Unicentro: Paraná, 2014, p.126.
ARAGÃO, J. W. M.; NETA, M. A. H. M. Metodologia Científica. Salvador: UFBA, Faculdade de Educação, Superintendência de Educação a Distância, 2017.
BORJA, I. M. F. S.; MARTINS, A. M. O. Evasão escolar: desigualdade e exclusão social. Revista Liberato, Novo Hamburgo, v. 15, n. 23, 2014.
______ . Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Congresso Nacional. Disponível em:< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 12 fev. 2020.
CAMPOS, C. J. G. Método de análise de conteúdo: ferramenta para a análise de dados qualitativos no campo da saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília (DF), 2004, p. 611-614.
CARVALHO, A. C. R. de. Papel do professor frente a aprendizagem: processo avaliativo no ensino-aprendizagem. In: Jornada de Didática e Seminário de Pesquisa do CEMAD - Docência na educação Superior caminhos para uma práxis transformadora, 2013, p. 196-207.
CHARLOT, B. A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam essa questão. Sociologias, Porto Alegre, n.8, 2002, p. 432-443.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO/CÂMARA DE EDUCAÇÃO BÁSICA.
Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Relator: Carlos Roberto Jamil Cury, 2000. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CEB11>.pdf:>. Acesso em 12 de fev. de 2020.
DI PIERRO, M. C. Os desafios para garantir a Educação de Jovens e Adultos. Gestão Escolar, São Paulo, v. 6, n. 31, 2014. Disponível em :< https://gestaoescolar.org.br/conteudo/114/os-desafios-para-garantir-a educacao-de- jovens-e-adultos>. Acesso em 02 jun. 2020.
DIGIÁCOMO, M. J. Evasão escolar: não basta comunicar e as mãos lavar. 2011. Disponível em:<http://www.crianca.mppr.mp.br/pagina-825.html>: Acesso em 02 jun. 2020.
FELICIANO, C. B.; FERREIRA, D. O. C.; DELGADO, O. C. O perfil e os desafios
enfrentados pelos alunos da educação de jovens e adultos– eja. Faculdade Multivix de Cariacica-ES. 2017. Disponível em:<https://multivix.edu.br/wp-
content/uploads/2018/12/o-perfil-e-os-desafios-enfrentados-pelos-alunos-da- educacao-de-jovens-e-adultos-eja.pdf>. Acesso em 02 jun. 2020.
FERREIRA, D. C. Caderno temático sobre a EJA. 2008. Disponível em:
<http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1711-6.pdf>. Acesso em 02 jun. 2020.
GADOTTI, M. Qualidade na educação: uma nova abordagem. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2010.
GATTI, B. A.; CHAGAS, F. C. Abordagens quantitativas e a pesquisa educacional. Sem.IME – USP. 2012. Disponível em <: https://www.ime.usp.br/~marcos/Bernadete25052012.pdf>. Acesso em 02 jun. 2020.
JEFFEY, D. C.; DOMBOSCO, C. T.; NUNES, F. P.; LEITE, S. F. A legislação
educacional e o conceito de qualidade na Educação de Jovens e Adultos: princípios e orientações. Revista Exitus, v.3, n.2, 2013, p. 15-27.
LAIBIDA, V. L. B.; PRYJMA, M. F. Evasão escolar na educação de jovens e adultos (EJA): professores voltados na permanência do aluno na escola. Os desafios da escola pública paranense na perspectiva do professor de PDE, v.1, 2013.
LIMA, E. M. B.; OLIVEIRA, N.; PAZ, V. S. Educação de jovens e adultos e mundo do trabalho: diálogos discentes e docentes na escola municipal Solange Coelho. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 11., 2015. Anais..., p. 16527-16536,
Disponível em <: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/19972_10504.pdf:> Acesso em: 05 de maio de 2020.
MACHADO, M. M. Formação de professores para EJA: uma perspectiva de mudança.
Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 2, n.3, 2008, p. 161-174.
NOGUEIRA, Roberto. Elaboração e análise de questionários: uma revisão da literatura básica e a aplicação dos conceitos a um caso. Rio de Janeiro: UFRJ/COPPEAD,2002, p. 26.
OLIVEIRA, C. L. Um apanhado teórico-conceitual sobre a pesquisa qualitativa: tipos, técnicas e características. Travessias, v. 2, n. 3, 2008, p-16.
OLIVEIRA, J. F.; GUERRA, M. J. Descobrindo o perfil e a expectativa dos sujeitos da EJA: o que diz o aluno e o professor de uma escola municipal de campina grande- pb. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA. 2, 2016,
Campina Grande. Anais...Campina Grande: Paraíba, 2016, p. 1-12.
RIBAS, M. S.; SOARES, S. T. Formação de Professores para atuar na Educação de Jovens e Adultos: uma reflexão para o desenvolvimento e aperfeiçoamento da prática docente. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL –
ANPED SUL. 9, 2012, Caxias do Sul, Anais... RS: Universidade de Caxias do Sul, 2012, p. 01–16.
RODRIGUES, A. S.; DANTAS, V. A. O. A educação de jovens e adultos: (des) motivação e evasão escolar. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES (ENFOPE). 10, 2017. Anais...2017, p.12.
ROSADO, A. C.; AMORIM, G. C. Educação de jovens e adultos e a pesquisa nos/com os cotidianos: uma experiência com o currículo a partir dos saberes fazeres discentes. Revista Communitas: múltiplos discursos, práticas e políticas na/da educação, v. 2,
n. 3, 2018, p.87-103.
SANTOS, P. O.; BISPO, J. S.; OMENA, M. L. R. A. O ensino de Ciências Naturais e cidadania sob a ótica de professores inseridos no programa de aceleração de aprendizagem da EJA-Educação de Jovens e Adultos. Ciência & Educação, v. 11, n. 3, 2005, p. 411-426.
SCHARGEL, F. P.; SMINK, J. Estratégias para auxiliar o problema de evasão escolar. Tradução de Luiz Frazão Filho. Rio de Janeiro: Dunya, 2002.
SILVA, M. J. D. As causas da evasão escolar: estudo de caso de uma escola pública de Ensino Fundamental no município de Acará – PA. Revista de geografia e interdisciplinaridade. Grajaú/MA, v. 2, n. 6, 2016, p. 367-378.
SILVA, R. B. F; ARAÚJO, R. M. L. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação Por Escrito. Porto Alegre, v. 8, n. 1, 2017, p. 35-48.
SOARES, L. J. G.; PEDROSO, A. P. F. Formação de educadores na educação de jovens e adultos (eja): alinhavando contextos e tecendo possibilidades. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.32, n.04, 2016, p. 251-268.
SOUSA, C. R.O.; GOMES, K. R. O.; SILVA, K. C. O.; MASCARENHAS, M. D. M.; RODRIGUES, M. T. P.; ANDRADE, J. X.; LEAL, M. A. B. F. Fatores preditores da evasão escolar entre adolescentes com experiência de gravidez. Saúde Coletiva, Rio de Janeiro. v. 26, n. 2, p. 160-169, 2018.
SOUZA, M. A. Educação de Jovens e Adultos. Curitiba: Ibpex, 2007, p. 143. TEIXEIRA, L. P.; PASSOS, M. M. O que leva jovens e adultos a buscar a EJA? Algumas considerações. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIAS E TECNOLOGIA, 3, 2012, Ponta Grossa, Anais... Ponta Grossa-PR, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.