The initial training of primary education teachers

a challenge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e5491

Keywords:

initial training, professional profile, study plan, pedagogical practices

Abstract

The current changes in the Angolan education system, resulting from the reform process, pose new curricular and methodological challenges, which, in turn, makes the initial training of Primary School teachers, a current and pertinent approach, justifying the realization of this circumscribed study. in the initial training of teachers of the 6th grade of primary school No. BG 2260 Karl Marx do Lobito. This is a case study, of a descriptive level, with a qualitative approach, without excluding quantitative procedures, using documentary analysis, questionnaire and interview, followed by theoretical elaboration procedures. The study made it possible to draw a descriptive table pointing out the incompatibility of initial training in relation to the curricular requirements of primary education, as well as the mismatch of the training profile of teachers who teach the 6th grade.

Author Biographies

  • Narciso Jorge Dumbo, Instituto Superior de Ciências da Educação de Benguela da Universidade Katyavala Bwila

    Doutor em Estudos da Criança . Docente do Departamento de Ciências da Educação, Repartição de Pedagogia do Instituto Superior de Ciências da Educação de Benguela da Universidade Katyavala Bwila.

  • Maria da Conceição Barbosa Mendes, Instituto Superior de Ciências da Educação de Benguela da Universidade Katyavala Bwila

    Doutora em Administração Escolar. Docente do Departamento de Ciências da Educação, Repartição de Pedagogia do Instituto Superior de Ciências da Educação de Benguela da Universidade Katyavala Bwila.

References

CARDOSO, Ermelinda M. S. A formação inicial de professores em Angola: Problema e desafios. Actas do X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Braga, 2009.

CASSOVA, Angélica. Desafios na profissão docente no ensino primário em Angola: o contributo da formação inicial de professores. 2016. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) - Universidade do Porto, Porto, 2016.

GIL, António Carlos. Como elaborar Projectos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: atlas, 2010.

INIDE. Informação sobre a Implementação do Novo Sistema de Educação. Reforma Educativa do Ensino Primário e Secundário. Luanda, 2009.

MENDES, Maria da Conceição M. O perfil do professor do século XXI. Desafios e Competências: As competências profissionais dos Professores Titulares e Professores na Região Bastos. Tese (Doutoramento em Educação) - Universidade de Granada, Granada, 2011.

MENDES, Maria da Conceição B. Avaliação da Qualidade e Educação Superior em Angola. Benguela: KAT, 2013.

MED. Ministério da Educação. Relatório de Monitorização Sobre Educação para Todos. Luanda: Centro de Documentação e Informação Ministério da Educação, 2014.

NSIANGENGO, Pedro; GOUVEIA, Vita. Currículo do Ensino Primário e Desafios da Monodocências. São Paulo: Moderna S.A., 2013.

Published

31/12/2024

Issue

Section

Artigos

How to Cite

The initial training of primary education teachers: a challenge. (2024). Revista Práxis Pedagógica, 10, e5491. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e5491