Deschooling and the traditional education system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e8281

Keywords:

learning, educational inequalities, personalized education

Abstract

This article aimed to analyze deschooling by discussing possibilities for improving the traditional educational system. The methodology adopted in this article is based on a qualitative, reflective approach, focusing on theoretical reflection on the concept of deschooling. As a result, the study highlighted important aspects of deschooling, such as student autonomy and the personalization of learning, respecting their interests and pace. Among the concerning aspects, the exacerbation of existing inequalities stands out. The study concludes that analyzing deschooling as an alternative to the traditional educational system presents opportunities to enhance education, especially in a post-pandemic context.

Author Biographies

  • Matheus Costa de Morais, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Possui graduação em Ciências e tecnologia - Negócios Tecnológicos, graduando na licenciatura em Matemática, técnico em Montagem e Manutenção de Micros.

  • Max Leandro de Araújo Brito, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Possui graduação em Administração, mestrado em Administração, doutorados em Energia e em Educação. Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração

  • Daniel Almeida Bezerra, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

    Possui graduação em Administração e Engenharia de Produção, mestrado em Engenharia de Processos em Petróleo e Gás e doutorado em Administração. Atualmente é professor do IFPA  e Chefe da CPDAI do Campus Altamira/PA.

References

BICALHO, Rute Nogueira de Morais; OLIVEIRA, Maria Cláudia Santos de; SALVADOR, César Coll. O movimento da desescolarização: reflexões da psicologia no cenário da pandemia. Brazilian Journal of Development, v. 8, n. 3, p. 16571-16589, 2022. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/44867. Acesso em: 23 nov. 2024.

CHAMUSCA, Caroline Montezi de Castro; GONÇALVES, Teresa N. R. Paradoxos e tensões na construção do espaço público da educação: alternativas educativas de escolha parental e desescolarização nos coletivos parentais do Rio de Janeiro. Práxis Educativa, v. 15, p. 1-20, 2020. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/14817. Acesso em: 23 nov. 2024.

CORDEIRO, Elisa N.; KONDO, Rosana H. Desescolarização e leiturização: uma proposta de leitura para ensino de português para falantes de outras línguas. Revista X, v. 12, n. 2, dez. 2017. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/51247. Acesso em: 23 nov. 2024.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

HOLT, John; FARENGA Patrick. Teach Your Own: The John Holt Book of Homeschooling. Boston: Da Capo Press, 2004.

ILLICH, Ivan. Sociedade sem escolas. Petrópolis: Vozes, 1985.

KLINKO, Janaina. Desescolarização e abandono do mundo: um estudo sobre argumentos antiescola e seus pressupostos. 2021. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021.

MINAYO, Maria Cecília de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2001.

PACHIONI, Miguel S. A desescolarização da sociedade para a construção do conhecimento. Ação midiática: Estudos em Comunicação, Sociedade e Cultura, v. 2, n. 2, p. 1-8, 2012.

PORTUGAL, Clarissa P.; ALMEIDA, Inês Maria M. Z. P. de. Estudo de caso sobre um processo de desescolarização marcado pelo fracasso entre escola e família. Práxis Educativa, v. 15, p. 1–15, 2020. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/14788. Acesso em 24 nov. 2024.

POSTMAN, Neil. O desaparecimento da infância. Rio de Janeiro: Graphia Editorial, 1999.

REICH, Rob. The Civic Perils of Homeschooling. Educational Leadership, v. 59, n. 7, p. 56-59. 2002.

SEABRA, Teresa. Desigualdades escolares e desigualdades sociais. Sociologia, Problemas e Práticas, v. 59, p. 75-106, jan. 2009. Disponível em: https://sociologiapp.iscte-iul.pt/pdfs/10120/10123.pdf. Acesso em 24 nov. 2024.

TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VASCONCELOS, Maria Ceci C. Educação na casa: perspectivas de desescolarização ou liberdade de escolha? Pro-Posições, v. 28, n. 2, p. 122–140, maio 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2015-0172. Acesso em 24 nov. 2024.

Published

27/12/2024

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Deschooling and the traditional education system. (2024). Revista Práxis Pedagógica, 10, e8281. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e8281