Women's invention

intellectual property, the gender gap and the Matilda effect

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e8284

Keywords:

gender, patents in Brazil, intellectual production, UFCG

Abstract

The article seeks to contribute to an understanding of the participation of women in patenting activities in Brazil, based on the intellectual production data of researchers at the Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). This university was chosen because of the effort to carry out an X-ray of gender conditions at this institution and because it leads national patent rankings. Recent research, such as Costa (2015) and Silva (2020), indicates that there are serious problems of gender inequality in the field of intellectual property in Brazil, Latin American countries and the world. At UFCG, on the other hand, we found data on patent registrations that indicate a significant participation by women. By collecting and analyzing this data, we set out to produce gender indicators related to scientific production and also to understand how this data contributes to understanding the conditions of gender inequality in the production of science in Brazil.

Author Biographies

  • Kássia Mota de Sousa, Universidade Federal de Campina Grande

    Historiadora, Mestra e Doutora em Educação. Atualmente realiza estudos de pós-doutoramento na Universidad Nacional Autônoma do México – UNAM, no Centro de Investigaciones e Estudios de Género - CIEG.

  • Daiane Pereira Sores, Universidade Federal de Campina Grande

    Pedagoga pela Universidade Federal de Campina Grande e integrante do grupo de estudos sobre Gênero, Interseccionalidade e Parentalidade na Educação (GIPE/GIEPELPS/CNPq).

  • Josefa Jaqueline Batista Brito, Universidade Federal de Campina Grande

    Pedagoga pela Universidade Federal de Campina Grande e integrante do grupo de estudos sobre Gênero, Interseccionalidade e Parentalidade na Educação (GIPE/GIEPELPS/CNPq).

     

References

ALBORNOZ, Mario; BARRERE, Rodolfo; MATAS, Lautaro; OSORIO, Lauro; SOKIL, Juan. Brechas de género en la producción científica Iberoamericana. Observatorio Iberoamericano de la Ciencia, la Tecnología y la Sociedad de la Organización de Estados Iberoamericanos (OCTS-OEI), Buenos Aires, 2018.

ALVES, Larissa M. R.; SANTANA, Laura I. D.; NASCIMENTO, Samara M.; SILVA, Verônica M. L. Produtividade Acadêmica Feminina durante a Pandemia de Covid-19: uma revisão sistemática da literatura. Conjecturas, v. 22, n. 4, p. 241-255, 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.53660/CONJ-958-L14. Acesso em: 11 ago. 2024.

BARNETT, Rosalind C.; SABATTINI, Laura. A short history of women in science: From stone walls to invisible walls. In: AMERICAN ENTERPRISE INSTITUTe (ed.). Women and science. Washington, DC: American Enterprise Institute, 2010.

CRENSHAW, Kimberle. A interseccionalidade na discriminação de raça e gênero. Cruzamento: raça e gênero, Brasília: Unifem, v. 1, n. 1, 2004. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4253342/mod_resource/content/1/IntersecionalidadeNaDiscriminacaoDeRacaEGenero_KimberleCrenshaw.pdf. Acesso em: 11 ago. 2024.

GOLDIN, Claudia. Understanding the Gender Gap: An Economic History of American Women. New York, Oxford: Oxford UniversityPress, 1990.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatísticas. Estatísticas de Gênero: Indicadores Sociais das mulheres no Brasil. Rio de Janeiro, IBGE, 2023.

LIBERATO, Tatiane F.; ANDRADE, Thales H. N. Relações de gênero e inovação: atuação de mulheres nos NITs paulistas. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 26, n. 2, e41763, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/R8rCpYQbYqPHSNgCfDKCzwC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 ago. 2024.

ROSSITER, Margaret W. Women Scientists in America: struggles and strategies to 1940. Johns Hopkins University Press, 1982.

SILVA, Sergio B. Mulheres em foco: a participação feminina nas inovações de produtos e processos tecnológicos no Brasil. 17º Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia, Unirio, 2020.

Published

31/12/2024

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Women’s invention: intellectual property, the gender gap and the Matilda effect. (2024). Revista Práxis Pedagógica, 10, e8284. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e8284