Women's invention
intellectual property, the gender gap and the Matilda effect
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e8284Keywords:
gender, patents in Brazil, intellectual production, UFCGAbstract
The article seeks to contribute to an understanding of the participation of women in patenting activities in Brazil, based on the intellectual production data of researchers at the Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). This university was chosen because of the effort to carry out an X-ray of gender conditions at this institution and because it leads national patent rankings. Recent research, such as Costa (2015) and Silva (2020), indicates that there are serious problems of gender inequality in the field of intellectual property in Brazil, Latin American countries and the world. At UFCG, on the other hand, we found data on patent registrations that indicate a significant participation by women. By collecting and analyzing this data, we set out to produce gender indicators related to scientific production and also to understand how this data contributes to understanding the conditions of gender inequality in the production of science in Brazil.
References
ALBORNOZ, Mario; BARRERE, Rodolfo; MATAS, Lautaro; OSORIO, Lauro; SOKIL, Juan. Brechas de género en la producción científica Iberoamericana. Observatorio Iberoamericano de la Ciencia, la Tecnología y la Sociedad de la Organización de Estados Iberoamericanos (OCTS-OEI), Buenos Aires, 2018.
ALVES, Larissa M. R.; SANTANA, Laura I. D.; NASCIMENTO, Samara M.; SILVA, Verônica M. L. Produtividade Acadêmica Feminina durante a Pandemia de Covid-19: uma revisão sistemática da literatura. Conjecturas, v. 22, n. 4, p. 241-255, 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.53660/CONJ-958-L14. Acesso em: 11 ago. 2024.
BARNETT, Rosalind C.; SABATTINI, Laura. A short history of women in science: From stone walls to invisible walls. In: AMERICAN ENTERPRISE INSTITUTe (ed.). Women and science. Washington, DC: American Enterprise Institute, 2010.
CRENSHAW, Kimberle. A interseccionalidade na discriminação de raça e gênero. Cruzamento: raça e gênero, Brasília: Unifem, v. 1, n. 1, 2004. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4253342/mod_resource/content/1/IntersecionalidadeNaDiscriminacaoDeRacaEGenero_KimberleCrenshaw.pdf. Acesso em: 11 ago. 2024.
GOLDIN, Claudia. Understanding the Gender Gap: An Economic History of American Women. New York, Oxford: Oxford UniversityPress, 1990.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatísticas. Estatísticas de Gênero: Indicadores Sociais das mulheres no Brasil. Rio de Janeiro, IBGE, 2023.
LIBERATO, Tatiane F.; ANDRADE, Thales H. N. Relações de gênero e inovação: atuação de mulheres nos NITs paulistas. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 26, n. 2, e41763, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/R8rCpYQbYqPHSNgCfDKCzwC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 ago. 2024.
ROSSITER, Margaret W. Women Scientists in America: struggles and strategies to 1940. Johns Hopkins University Press, 1982.
SILVA, Sergio B. Mulheres em foco: a participação feminina nas inovações de produtos e processos tecnológicos no Brasil. 17º Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia, Unirio, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.