Rural Education and Ethnomathematics
a systematic literature review
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e8286Keywords:
systematic review, rural education, ethnomathematics, history of mathematics educationAbstract
An education based on student-centered teaching and their cultural context is more meaningful and serves as a foundation for Rural Education and Ethnomathematics, which are the focuses of this study. The study aims to analyze how relevant national and international academic works from the last five years explore this relationship, identifying relevant aspects for Mathematics Education. For the development of this study, the methodology used was a Systematic Literature Review, based on the proceedings of the VIII International Seminar on Mathematics Education (SIPEM) and the XIV National Meeting of Mathematics Education (ENEM). Only three studies were identified that explored the relationship between Rural Education and Ethnomathematics and in all of them, cultural appreciation proved to be a fundamental aspect. Thus, this study reveals the need for more in-depth research that can strengthen this connection and contribute to a more contextualized, meaningful, and inclusive pedagogical practice.
References
ARROYO, Maria de Guadalupe. A experiência das lutas e as conquistas no âmbito das Políticas Públicas para a Educação do Campo. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, v. 5, n. 4, p. 142–144, 2018. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov/index.php/comcenso/article/view/580. Acesso em: 20 jun. 2024.
AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2000.
BATISTA, Maria do Socorro X. Educação do campo: da luta dos movimentos às políticas. In: FIGUEIREDO, João B. de A.; VERAS, Clédia I. M.; LINS, Lucicléa T. (orgs.). Educação Popular e movimentos sociais: experiências e desafios. Fortaleza: Imprece, 2016.
CALDART, R. S. Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho, Educação e Saúde, v. 7, n. 1, p. 35-64, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1981-77462009000100003. Acesso em: 20 jun. 2024.
CALDART, Selma Rosane et al. (orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro; São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
CAMPOS, Ana Flávia Martins; CAETANO, Luana Maria dos Santos; GOMES, Vanessa Machado Lima Ribeiro. Revisão sistemática de literatura em educação: características, estrutura e possibilidades às pesquisas qualitativas. Linguagens, Educação e Sociedade, v. 27, n. 54, p. 139-169, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2702. Acesso em: 17 jun. 2024.
D'AMBROSIO, Ubiratan. A transdisciplinaridade como uma resposta à sustentabilidade. Revista Terceiro Incluído, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2011. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teri/article/view/14393/15310. Acesso em: 18 jun. 2024.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação para uma sociedade em transição. São Paulo: Livraria da Física, 2016.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
DUARTE, Claudia Gomes. Interlocuções entre a Educação do Campo e a Etnomatemática. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 5, n. 1, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2206. Acesso em: 03 ago. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 84. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. 33. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023.
GALVÃO, Maria Clara Borges; RICARTE, Ivana Lima Martins. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da Informação, v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835. Acesso em: 17 jun. 2024.
PICALHO, Ana Carolina; LUCAS, Edson Ricardo Oliveira; AMORIM, Igor Soares. Lógica booleana aplicada na construção de expressões de busca. AtoZ: Novas Práticas em Informação e Conhecimento, v. 11, p. 1-12, 2022. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/81838. Acesso em: 17 jun. 2024.
RAMOS, Ana Maria Faria; FARIA, Paula; FARIA, Ádila. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 17-36, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS01. Acesso em: 17 jun. 2024.
SANTOS, Cláudia Verônica Pinto; MATTOS, Simone Maria Nunes; MATTOS, Jéssica R. Etnomatemática e hortas didáticas em escolas do município de Japeri - RJ. In: Anais do Encontro Nacional de Educação Matemática, Brasília, 2022. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/xivenem2022/478356-ETNOMATEMATICA-E-HORTAS-DIDATICAS-EM-ESCOLAS-DO-MUNICIPIO-DE-JAPERI---RJ. Acesso em: 18 jun. 2024.
SILVA, Francisco Henrique Costa; RODRIGUES, Tatiane Daiane. Um ensinar outro: educação etnomatemática com o movimento da educação do campo. In: Anais do Encontro Nacional de Educação Matemática, Brasília, 2022. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/xivenem2022/483862-UM-ENSINAR-OUTRO--EDUCACAO-ETNOMATEMATICA-COM-O-MOVIMENTO-DA-EDUCACAO-DO-CAMPO. Acesso em: 18 jun. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.