Literary Literacy and Carolina Maria de Jesus in teacher training
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e8290Keywords:
reading circle, teacher training, literary literacy, teaching knowledgeAbstract
We aim to present the Carolina Maria de Jesus Literary Reading Circle, an extension project (FACED/UFC), whose objective is to collectively read literary works with themes/authorship of black people, LGB+, women, indigenous people and PWD, intending to foster literary reading in teachers in initial and continuing education following the Freirean culture circle model, the studies of Cosson (2020) and Bajour (2012).This is a qualitative research, with data from the project approved by the public notice 15 (PREX/UFC) that characterizes the device, data from a questionnaire prepared for the selection of twenty internal and external components of the institution, and evaluation of the activities of the first semester of activities. As a result, the formative power of the collective reading of literary works is perceived, fostering multiple interpretations and repertoire that can help teachers to position themselves in moments of choices of collections, authors and works in the exercise of literary reading mediation, in addition to racial and inclusive literacy in the emancipatory perspective.
References
AMARILHA, Marly. Literatura em Pedagogia? Isso não é coisa de Letras? Em busca do elo perdido na formação dos primeiros professores. In: PINTO, Francisco Neto Pereira et al (orgs.). Ensino da literatura no contexto contemporâneo. Campinas: Mercado de Letras, 2021. p. 447-462.
ANDRADE, Ludmila Thomé de. Professores leitores e sua formação. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2007.
BAJOUR, Cecília. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.
BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1996.
CANDIDO, Antônio. Vários escritos. 3. ed. São Paulo: Duas Cidades, 1995.
CAPINAN José Carlos. MENDES, Roberto. Massemba. In: MENDES, Roberto. Flor da memória. Bahia: Produção independente, 2003. CD. Faixa 2.
COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2020.
COSSON, Rildo. Como criar círculos de leitura na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2021.
CUTI, Luiz Silva. Literatura negro-brasileira. São Paulo: Selo Negro, 2010.
DALCASTAGNÈ, Regina - Literatura Brasileira Contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Horizonte, 2012
DIAS, Roberto Muniz. Letramento literário e diversidade: Por que um letramento literário queer? Salvador: Devires, 2023.
EVARISTO, Conceição. Olhos d’Água. Rio de Janeiro: Pallas, 2014
FREIRE, Paulo. Ação cultural para liberdade. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GALEANO, Eduardo. O livro dos abraços. Porto Alegre: L&PM Editores, 1991.
GONÇALVES, Ana Maria. Entrevista. Programa Provocações de 28 de maio de 2024. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_7IJ6Y-1dy8&t=676s. Acesso em: 18 jul. 2024.
hooks, bell. Olhares negros: raça e representação. São Paulo: Elefante, 2019.
JESUS, Carolina Maria. Quarto de despejo: diário de uma favelada. São Paulo: Ática, 2020.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Campinas, n 19, p.20-28, jan./fev./mar./abr., 2002.
LARROSA, Jorge. Literatura, Experiência e formação: uma entrevista com Jorge Larrosa. In: COSTA, Marisa Vorraber (org.). Caminhos investigativos I: novos olhares na pesquisa em educação. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007. p. 129-156.
MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa. Mediação cultural para professores andarilhos na cultura. São Paulo: Intermeios, 2012.
PAULINO, Graça; COSSON, Rildo. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, Regina; RÖSING, Tania Maria Kunchenbecker (org). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009. p. 61-79.
ROSA, Sonia. Literatura infantil afrocentrada e letramento racial: uma narrativa autobiográfica. São Paulo: Jandaíra, 2022.
SEVERO, Renata Trindade. Letramento racial e técnicas de si. Fórum Linguístico. Florianópolis (Santa Catarina), Brasil. v. 18 n. 3, p. 6400-6415 (2021). Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/82010. Acesso em: 12 ago. 2022.
SILVA, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da. Epistemologia da práxis na formação de professores: perspectiva crítico-emancipadora. São Paulo: Mercado das Letras, 2018.
SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, Aracy Alves Martins; BRANDÃO, Heliana Maria Brina; MACHADO, Maria Zélia Versiani (org). Escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 17-48.
WALTI, Ivete Lara Camargos. Literatura e escola: antilições. In: EVANGELISTA, Aracy Alves Martins; BRANDÃO, Heliana Maria Brina; MACHADO, Maria Zélia Versiani (org.). Escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 49-70.
ZILBERMAN, Regina. Letras – uma área em busca de justificativa. In: PINTO, Francisco Neto Pereira et al (orgs.). Ensino da literatura no contexto contemporâneo. Campinas: Mercado de Letras, 2021, p. 17-34.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.