The institution of global techniques and the destitution of local knowledge

the expression of the Monocultures of Mind before the Relational Ontology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2025v11e8317

Keywords:

monocultures of mind, techniques, capital, relational ontology, territory

Abstract

In a context of advancing globalization, marked by an increased urbanization, lifestyles have become increasingly homogeneous. The local peculiarities of each territory have lost ground in the face of the global dynamics of industry, capital and its techniques and work instruments (Santos, 2006; Wilkinson; Goodman; Sorj, 2008). Concomitantly with the homogenization of the place, agricultural monoculture also establishes a dominant way of thinking (Shiva, 2003) marked by the disappearance of the place, evidencing an ongoing transformation in the lifestyle of the local population, through the Monocultures of Mind (Escobar, 2015; Shiva, 2003). From this, the article discusses the homogenization of local knowledge, derived from an industrial/urban logic established throughout the 20th century and advancing into the 21st century (Santos, 2006), and the opposition to global techniques, through the concept of Relational Ontology, by Escobar (2015). The authors studied will be Santos (2006), Wilkinson, Goodman and Sorj (2008), Schultz (1965), as well as other decolonial authors, such as Escobar (2005, 2015) and Porto-Gonçalves (2002, 2006, 2015). We propose some discussions about the global and local world in juxtaposition, contributing to the understandings of the Latin American historical process.

Author Biographies

  • Douglas Felipe Gerhardt, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

    Graduado em Relações Internacionais pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e Pedagogo (Universidade Estácio de Sá). Mestrando em Desenvolvimento Regional (UTFPR), na Linha de Pesquisa de Educação e Desenvolvimento. Como graduando, foi pesquisador do Núcleo PRISMA, do Grupo de Estudos em Capacidade Estatal, Segurança e Defesa (GECAP) e do Grupo de Estudos, Extensão e Pesquisa em Política Internacional Contemporânea (GEPPIC). Atualmente faz parte parte do GEU - Grupo de Estudos em Universidade - da UTFPR, como integrante do PPGDR (Programa de Pós Graduação em Desenvolvimento Regional) a nível de Mestrado. Como pesquisador, tem interesse nas Ciências Humanas, com ênfase na Ciência Política, na Educação e na Cultura.

  • Franciele Clara Peloso, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

    Professora do quadro docente efetivo da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Pato Branco. Ocupa atualmente o cargo de Professora Adjunta, junto ao Departamento de Ciências Humanas. Atua nos cursos de Licenciatura. Também integra o quadro permanente de professores do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da UTFPR, Campus Pato Branco. A ênfase de seu trabalho acadêmico está na linha da Educação, dedicando-se às seguintes temáticas: teoria freiriana, educação da infância, arte, cultura e desenvolvimento, perspectivas decoloniais e didática. É líder Grupo de estudos sobre Universidade - GEU (UTFPR/PB), na linha Educação, cultura e desenvolvimento e integrante da Rede de Pesquisa sobre Pedagogias Decoloniais na Amazônia - (UEPA). Sua formação em Pedagogia (2005) pela Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná (UNICENTRO), seu mestrado (2009) em Educação na linha de História e Políticas Educacionais, na Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) e seu doutorado (2015) em Educação na linha de Educação Escolar: teorias e práticas, na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Seu Pós-Doutorado (2022) pela Universidade do Estado do Pará e pela Universidade Estadual de Ponta Grossa.

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Published

30/07/2025

Issue

Section

Artigos

How to Cite

The institution of global techniques and the destitution of local knowledge: the expression of the Monocultures of Mind before the Relational Ontology. (2025). Revista Práxis Pedagógica, 11, e8317. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2025v11e8317