Puxirum, curriculum and teacher educating of the Amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2025v11e8338

Keywords:

Amazon, curriculum, teacher educating, rural education

Abstract

The study presents reflections on the curriculum and teacher training in the Amazon, taking as a reference the puxirum methodology, which has its origins in a collective work practice experienced by many indigenous and traditional peoples of the Amazon, and used as a strategy for producing existence and resistance in their territories of origin. The study was guided by a qualitative approach, based on references to education in the countryside, waters and forests, and studies carried out by Vasconcelos (2017), Albarado (2023), Hage (2018), Freire (1980, 1996, 2005) among other authors who have contributed to Amazonizing teacher training curricula, learning from the pluriversity of Amazonian peoples with their knowledge of work, cultures and nature. The results point to the importance of recognizing and valuing the knowledge of the production of existence of traditional and peasant peoples in the processes of developing the curriculum and training teachers who work in schools in the countryside, waters and forests of the Amazon.

Author Biographies

  • Maria Eliane de Oliveira Vasconcelos, Universidade Federal do Amazonas (Ufam)

    Doutora em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Docente da Universidade Federal do Amazonas (Ufam). 

  • Edilson da Costa Albarado, Universidade Federal do Pará (UFPA)

    Doutor em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA). É membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo e Territorialidades Amazônicas /CANOA e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo, das Águas e das Florestas nas Amazônias /GEPERUAZ/UFPA. Membro do Fórum Parintinense de Educação do Campo, das Águas e das Floresta Paulo Freire/FOPINECAF.

  • Salomão Antônio Mufarrej Hage, Universidade Federal do Pará (UFPA)

    Doutor em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professor Titular no Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará (UFPA). 

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Published

05/06/2025

Issue

Section

Dossiê Temático"Currículo, Culturas e Conhecimentos: articulando os saberes nas Amazônias"

How to Cite

Puxirum, curriculum and teacher educating of the Amazon. (2025). Revista Práxis Pedagógica, 11, e8338. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2025v11e8338