Policies of continuing education for Physical Education teachers

an analysis of dissertations and theses (2014-2024)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2025v11e8365

Keywords:

continuing education, physical education, policies

Abstract

This exploratory study analyzed dissertations and theses produced between 2014 and 2024, aiming to investigate trends and gaps in the continuing education of Physical Education teachers in Brazilian public education. The research was based on authors such as Ost (2012), Bracht (2019), Batista (2015), and Imbernón (2009), who highlight the importance of continuing education for professional development. The results indicate a diversity of formats and approaches in training initiatives, but also reveal challenges such as lack of resources, disconnect between theory and practice, teacher workload, lack of incentives, and others. Although continuing education has contributed to critical reflection and the reconstruction of teachers' professional identity, there are still gaps to be filled, especially in the Northern region of the country. The research highlights the need for further studies on the continuing education of Physical Education teachers, with the aim of strengthening public policies in this area.

Author Biographies

  • Mayara Mateus dos Santos, Secretaria Municipal de Educação de Cuiabá (SME/CBA)

    Holds a Bachelor's degree in Physical Education from Centro Educacional Integrado (2011) and a Bachelor of Science in Physical Education from the Federal University of Mato Grosso (2019). Currently, she is a tenured Physical Education teacher in elementary school at the Cuiabá Municipal Government, with experience in the field.

  • Evando Carlos Moreira, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

    Possui Licenciatura Plena em Educação Física pela Faculdade de Educação Física de Santo André, Mestrado e Doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas e pós-doutorado em Estudos da Criança pela Universidade do Minho, Portugal. Atualmente é Professor Titular da Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso. É Professor do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação do Instituto de Educação e do Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional com polo na Faculdade de Educação Física, com coordenação nacional da UNESP, ambos da Universidade Federal de Mato Grosso. É líder do GEEFE - Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar e Práticas Pedagógicas vinculado à Universidade Federal de Mato Grosso, MT. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Formação Profissional e Educação Física Escolar. Atualmente dedica-se aos estudos das práticas pedagógicas, das metodologias de ensino para Educação Física Escolar e história e memória da Educação Física e do Esporte.

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Published

31/07/2025

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Policies of continuing education for Physical Education teachers: an analysis of dissertations and theses (2014-2024). (2025). Revista Práxis Pedagógica, 11, e8365. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2025v11e8365