Continuing Teacher Training and Professional Development

theoretical conceptions of the fundamental role of teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e8428

Keywords:

continuing teacher training, professional development, school-centered training

Abstract

Continuing Teacher Training is an activity intrinsic to teaching professional development, which always requires new knowledge needs. In this context, different trends present themselves as possibilities for the teacher training process. Based on this understanding, this article aims to review different training concepts based on the studies of Marin (1995), as well as training trends presented by Nóvoa (1992) and Imbernón (2000). This is a bibliographical survey based on works of national and international literature. The results show that terms such as training, recycling, improvement and qualification do not match the dimensions that are postulated for teacher training. They also reveal that training from the perspective of professional development, taking into account the personal, professional and organizational dimensions and as school-centered, based on the needs and possibilities of teachers, presents advances consistent with teaching demands. It is concluded, therefore, that teacher training, understood as a continuum, needs, whenever necessary, to be constructed and redefined, to be in step with the changes required in the educational sphere.

Author Biographies

  • Camila Regina Mendes da Silva, Universidade Federal de Rondônia

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal de Rondônia.

  • Rosângela de Fátima Cavalcante França, Universidade Federal de Rondônia

    Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista. Docente da Universidade Federal de Rondônia.

References

BOLIVAR, Antônio (org.). Profissão professor: itinerário profissional e a construção da escola. Bauru: EDUSC, 2002.

BOTO, Carlota. António Nóvoa: uma vida para a educação. Revista Educação e Pesquisa, seção entrevistas, v.44, e201844002003, 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157254. Acesso em: 02 mar.2024.

BRASIL. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Presidência da República, [1996]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 fev. 2024.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Formação Continuada de Professores: tendências atuais. In: REALI, Aline Maria de M. R.; MIZUKAMI, Maria da Graça N. (org.). Formação de Professores: tendências atuais. São Carlos: EDUFSCar, 1996.

IMBERNON, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para mudança e incerteza. São Paulo: Cortez, 2000.

MARIN, Alda Junqueira. Educação Continuada: Introdução a uma Análise de Termos e Concepções. Cadernos CEDES, Campinas, n. 36-42, 1995.

NÓVOA, Antônio. formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, Antônio. (Coord.).Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, Antônio. Os professores e a histórias da sua vida. In: NÓVOA, Antônio (Org.). Vidas de Professores. 2. ed. Porto: Porto, 1995.

Published

31/12/2024

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Continuing Teacher Training and Professional Development: theoretical conceptions of the fundamental role of teacher training. (2024). Revista Práxis Pedagógica, 10, e8428. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e8428