Continuing Teacher Training and Professional Development
theoretical conceptions of the fundamental role of teacher training
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e8428Keywords:
continuing teacher training, professional development, school-centered trainingAbstract
Continuing Teacher Training is an activity intrinsic to teaching professional development, which always requires new knowledge needs. In this context, different trends present themselves as possibilities for the teacher training process. Based on this understanding, this article aims to review different training concepts based on the studies of Marin (1995), as well as training trends presented by Nóvoa (1992) and Imbernón (2000). This is a bibliographical survey based on works of national and international literature. The results show that terms such as training, recycling, improvement and qualification do not match the dimensions that are postulated for teacher training. They also reveal that training from the perspective of professional development, taking into account the personal, professional and organizational dimensions and as school-centered, based on the needs and possibilities of teachers, presents advances consistent with teaching demands. It is concluded, therefore, that teacher training, understood as a continuum, needs, whenever necessary, to be constructed and redefined, to be in step with the changes required in the educational sphere.
References
BOLIVAR, Antônio (org.). Profissão professor: itinerário profissional e a construção da escola. Bauru: EDUSC, 2002.
BOTO, Carlota. António Nóvoa: uma vida para a educação. Revista Educação e Pesquisa, seção entrevistas, v.44, e201844002003, 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157254. Acesso em: 02 mar.2024.
BRASIL. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Presidência da República, [1996]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 fev. 2024.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Formação Continuada de Professores: tendências atuais. In: REALI, Aline Maria de M. R.; MIZUKAMI, Maria da Graça N. (org.). Formação de Professores: tendências atuais. São Carlos: EDUFSCar, 1996.
IMBERNON, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para mudança e incerteza. São Paulo: Cortez, 2000.
MARIN, Alda Junqueira. Educação Continuada: Introdução a uma Análise de Termos e Concepções. Cadernos CEDES, Campinas, n. 36-42, 1995.
NÓVOA, Antônio. formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, Antônio. (Coord.).Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
NÓVOA, Antônio. Os professores e a histórias da sua vida. In: NÓVOA, Antônio (Org.). Vidas de Professores. 2. ed. Porto: Porto, 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.