Curriculum, Cultures and Knowledge: articulating knowledge in the Amazon
presentation of the Thematic Dossier
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2025v11e8680Keywords:
Amazon, curriculum, traditional knowledge, amazonian culturesAbstract
The text presents the Thematic Issue Curriculum, Cultures and Knowledge: articulating knowledge in the Amazon as a set of critical reflections on curriculum policies and practices that tend to assimilate the values and knowledge of the cultures of the Amazonian peoples, through curricular control policies. The Issue is the result of a partnership between two professors who are researchers in the field of curriculum in Amazonian contexts, one from the Federal University of Rondônia and the other from the State University of Roraima, and problematizes the neoliberal and centralizing logic imprinted on policies in the national scenario. The initial section contextualizes the particularities of the Amazonian sociocultural contexts. The second section emphasizes criticism of centralizing policies and presents a defense for curricula that are produced based on the values, knowledge and cultures of the subjects who inhabit the Amazon and highlights the articles in the Issue as part of an activist work by researchers.
References
ALBAGLI, Sarita. Palestra Magna “Interesse global no saber local: a geopolítica da biodiversidade. In: BELAS, Carla; MOREIRA, Eliane; BARROS, Benedita (org.). Saber local/Interesse global: propriedade intelectual, biodiversidade e conhecimento tradicional na Amazônia. Belém: CESUPA; MPEG, 2005.
APPLE, Michael W. Consumindo o “outro”: branquitude e batatas fritas baratas. In: COSTA, Marisa C. Vorraber (org.). A Escola Básica na virada do século. Porto Alegre: FACED/UFRGS, 1995. p. 10-20.
APPLE, Michael W. Reestruturação educativa e curricular e as agendas neoliberal e neoconservadora: entrevista com Michael Apple. Currículo sem Fronteiras, v. 1, n. 1, p. 5-53, jan./jun. 2001. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol1iss1articles/apple.pdf. Acesso em: 10 fev. 2025.
APPLE, Michael W. Educando a direita: mercados, padrões, Deus e desigualdade. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2003.
ARROYO, Miguel G. Currículo: território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2011.
BENSUSAN, Nurit. Amazônia: e eu com isso? São Paulo: Peirópolis, 2023.
CAMARGO, Leila Maria; HAGE; Salomão Antônio Mufarrej; GOMES, Raimunda Kelly Silva; FIGUEIREDO, Arthane Menezes. Diversidade sociocultural e currículo nas Amazônias: desafios no enfrentamento à monocultura das mentes. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 238-261, jan./mar. 2022. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/54813. Acesso em: 28 abr. 2025.
GIMENO SACRISTÁN, José (org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Artmed, 2013.
HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: do fim dos territórios à multiterritorialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011.
MOREIRA, Antonio Flávio; SILVA, Tomáz Tadeu da (org.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2011.
MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Amazônia, Amazônias. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2005.
QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 107-130.
SHIVA, Vandana. Monoculturas da mente: perspectivas da biodiversidade e da biotecnologia. São Paulo: Gaia, 2003.
TORRES SANTOMÉ, Jurjo. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Alienígenas na sala de aula. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 155-172.
UCHÔA, Márcia Maria Rodrigues. Currículo na fronteira: políticas e práticas interculturais. Curitiba: CRV, 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.