THE EDUCATIONAL ADVISOR AND THE SCHOOL
THE CREATION OF SPACES OF SOCIAL PARTICIPATION AND EXERCISE OF CITIZENSHIP
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2018v1n2e2382Keywords:
educational management, educational guidance, education, school supervisionAbstract
Understand the educational guidance, when it arises and how it is configured today, is of paramount importance to understand the importance of it in the human and social development. The pedagogical work necessary for democratic society is not the passive implementation of educational policies and the consequent preparation of students to only execute orders. The educational project is the very organization of school educational work, continuously built and rebuilt by the school team, run and evaluated by all who work in the school. The objective of this study is to demonstrate the genesis of educational guidance, demonstrating its importance for the society. To that, the methodology used was to critically review the literature in education and educational guidance.
Downloads
References
ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. A dimensão relacional no processo de formação docente. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. (orgs.). O Coordenador Pedagógico e a Formação Docente. 7. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2006.
BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Fundamental / Ministério da Educação e Cultura. Brasília, 1997.
______. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.
BRANDÃO, C. R. (Org.) O educador: vida e morte. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1982.
CHAUÍ, M. Conformismo e resistência. São Paulo, Brasiliense, 1986.
FERREIRA, N. S. Supervisão educacional: uma reflexão crítica. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
FERNANDES, Marileusa Moreira. A opção da supervisão diante da ambivalência. In: SILVA Jr, Celestino Alves; RANGEL, Mary (orgs.). Nove olhares sobre a supervisão. Campinas: Papirus, 1997. p.111-121.
FUSARI, José Cerchi. Formação contínua de educadores na escola e em outras situações. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira, ALMEIDA, Laurinda Ramalho de, CHRISTOV, Luiza Helena da Silva (orgs.). O Coordenador Pedagógico e a Formação Docente. 9. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2008.
GARRIDO, Elsa. Espaço de Formação Continuada para o Professor- Coordenador. In: BRUNO, Eliane Bambine Gorgueira, ALMEIDA, Laurinda Ramalho de, CHRISTOV, Luiza Helena da Silva (orgs.). O coordenador pedagógico e a formação docente. 9. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2008.
MACHADO, Ana. Supervisão Escolar: novos desafios e propostas (2007). MELO, S. M. M. Orientação educacional: do consenso ao conflito. Campinas, SP: Papirus, 1994.
SAVIANI, Dermeval. A supervisão educacional em perspectiva histórica: da função à profissão pela mediação da ideia. In: FERREIRA, Syria Carapeto Naura (Org.) Supervisão educacional para uma escola de qualidade. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2003. p.13-38.
PIMENTA. S. G. Uma proposta de atuação do orientador educacional na escola pública. Tese de doutorado. PUC-SP, 1985.
______. O pedagogo na escola pública. S. Paulo: Cortez, 1988.
______. Orientação vocacional e decisão: estudo crítico da situação no Brasil.
São Paulo: Loyola, 1981.
SANTOS, Antônio Roberto dos. LDB 9.39496: Alguns Passos na Formação de Professores no Brasil. In: GRANVILLE, Maria Antonia (org.). Teorias e Práticas na Formação de Professores. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 2008.
SEVERINO, A.J. A busca do sentido da formação humana: tarefa da Filosofia da Educação. Educ. Pesquisa, v. 32, n. 03, 2006.
SILVA JUNIOR, C. A.da. Organização do trabalho na escola pública; o pedagógico e o administrativo na ação supervisora. In: JUNIOR, C. A. da S. e RANGEL, M. (orgs). Nove olhares sobre a supervisão. Campinas, SP: Papirus, 1997. p. 91-109.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.