THE IDEB POLICY AND THE QUALITY OF EDUCATION
IMPACTS AT SCHOOLS OF THE MUNICIPAL NETWORK OF FRANCISCO BELTRÃO-PR
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2018v1n2e2787Keywords:
IDEB, impact, quality, municipal schoolsAbstract
This article aims to analyze the educational policy of the IDEB and its quality conception, verifying how this policy has impacted the schools of the Municipal Network of Francisco Beltrão-PR. The data presented are based on bibliographical, documentary and field research, through semi-structured interviews with twenty-four educators, six schools of the Municipal Education Network and the Regional Core of Education of the State of Paraná. Also, we analyzed sixty - eight student books of the academic year of 2013, obtained from the 3rd and 5th years of Elementary School in the Municipal Network of Francisco Beltrão - PR, aiming to quantitatively verify, approximately, working days, the areas of knowledge , Portuguese Language, Mathematics, History, Geography and Sciences. These elements helped hypothesize the emphasis that has materialized in recent years on teaching basic (minimum) content, reading, writing and problem solving. The article is organized in three parts. In the first, it explains the policy of the IDEB in the context of large-scale evaluations. In the second, it analyzes the quality design of the IDEB and, in the third, based on empirical data, analyzes the impacts of the IDEB policy in the schools of the municipal network of Francisco Beltrão-PR.
Downloads
References
ARAÚJO, L. Os Fios condutores do PDE são antigo, 2007. Disponível em: . Acesso em: 12 de set.2014.
BANCO MUNDIAL e CFI. Estratégia de Parceria com o Brasil 2008 - 2011. Relatório nº 42677 – BR. Brasília, DF: Banco Mundial. Departamento do Brasil. Região da América Latina e Caribe; Corporação Financeira Internacional, Departamento da América Latina e Caribe, 2008.
______. Brasil Avaliação da Assistência do Banco Mundial ao País .2008. Disponível em: <https://ieg.worldbankgroup.org/Data/reports/brazil_cae_portuguese.pdf > Acesso em: 12 mai. 2013.
BRASIL. Ministério da Educação – MEC: Sistema Nacional da Educação Básica. 2010 – Aneb e Anresc (Saeb). Disponível em: <http://gestao2010.mec.gov.br/o_que_foi_feito/program_77.php> Acesso em: 11 jul. 2013.
______. Ministério da Educação. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=180&Itemi d=337> Acesso em: 09 abr. 2013.
______. Ministério da Educação (s/d). O plano de Desenvolvimento da Educação: razões, princípios e programas. Brasília, MEC.
CABRITO, Belmiro Gil. Avaliar a qualidade em educação: avaliar o quê? Avaliar como? Avaliar para quê? Cad. CEDES [online]. 2009, vol.29, n.78, pp. 178-200. ISSN 0101-3262. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v29n78/v29n78a03.pdf> Acesso em:11 de jan.2014.
CONFERÊNCIA NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CONAE), 2010, Brasília, DF.
Construindo o Sistema Nacional articulado de Educação: o Plano Nacional de Educação, diretrizes e estratégias; Documento Final. Brasília, DF: MEC, 2010b. 164p. Disponível em:
DUARTE. Newton.Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados , 2001. (Coleção educação contemporânea).
FREITAS, Luiz Carlos. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. E ed – Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. (Coleção Fronteira Educacional).
FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: um (ré) exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1993.
______. Escola e trabalho numa perspectiva histórica: contradições e controversas. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, n. 9, mai/ago 2009.
______. Os circuitos da história e o balanço da educação no Brasil na primeira década do século XXI. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 16, n. 46, p. 235-274, jan./abr. 2011. Disponível em:
<http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v16n46/v16n46a13>. Acesso em: 16 mai. 2015. KOSIK, Karel. Dialética do concreto. 2a ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1996.
NEVES, Lúcia Maria Wanderley (org.). A nova pedagogia da hegemonia: estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005.
NOSELLA, Paolo. A escola de Gramsci. 3.ed. rev. ampl. São Paulo: Cortez, 2004.
SAVIANI, Dermeval. A pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas : Autores Associados, 2012.
______. PDE. Plano de Desenvolvimento da Educação: análise da política do MEC. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.
SHIROMA. Eneida. SANTOS. Fabiano Antonio. Slogans para a construção do consentimento ativo. O que revelam os slogans na política educacional/organização Olinda Evangelista. – 1 ed. – Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.