LETTERS AND AUTOBIOGRAPHIC WRITINGS IN THE PERSPECTIVE OF RESEARCH IN THE HISTORY OF EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v4n5e3424Keywords:
life's history, Jan Amos Comenius, writing for youAbstract
The research aims to make explicit that Letters, (auto) biographical texts, memorial, journals, are relevant sources for the History of Education. Therefore, they are historical sources through which we can understand our past and research it. The study of these materials in the History of Education draws attention to some aspects: the importance of autobiographical texts as a source of research; the contribution that these studies can give, among other forms, to elucidate specific aspects of training processes; and also, as support to perceive elements of the trajectories of intellectuals. The theoretical-methodological framework is supported by studies by Mignot (2005; 2007), Nóvoa (1992), Catani (2006).
Downloads
References
BASTOS, Maria Helena Camara; CUNHA, Maria Teresa Santos; MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio (orgs). Destinos das Letras: história, educação e escrita epistolar. Passo Fundo: UPF, 2002.
CAMARGO, Maria Rosa Rodrigues Martins de. Cartas e Escrita. 2000. 147f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP, 2000a.
CAMARGO, Maria Rosa Rodrigues Martins de. Cartas adolescentes. Uma leitura e modos de ser... In: MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio; BASTOS, Maria Helena Camara; CUNHA, Maria Teresa Santos (orgs). Refúgios do eu: educação, história e escrita autobiográfica. Florianópolis: Mulheres, 2000b.
GOMES, Ângela de Castro. (Org.). Escrita de si, escrita da história. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.
MALATIAN, Teresa. Cartas: Narrador, registro e arquivo. In: PINSKY, Carla Bassanezi; LUCA, Tânia Regina de (Orgs). O Historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2009.
NÓVOA, António; FINGER, Mathias. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.
SOUZA, M. C. C.C. de. Professores e professoras: retratos feitos de memórias. In: GONDRA, J. (org.) Dos arquivos à escrita da história: a educação brasileira entre o Império e a República. Bragança Paulista: Editora da Universidade São Francisco, 2001, p.73/96.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.