LETTERS AND AUTOBIOGRAPHIC WRITINGS IN THE PERSPECTIVE OF RESEARCH IN THE HISTORY OF EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v4n5e3424

Keywords:

life's history, Jan Amos Comenius, writing for you

Abstract

The research aims to make explicit that Letters, (auto) biographical texts, memorial, journals, are relevant sources for the History of Education. Therefore, they are historical sources through which we can understand our past and research it. The study of these materials in the History of Education draws attention to some aspects: the importance of autobiographical texts as a source of research; the contribution that these studies can give, among other forms, to elucidate specific aspects of training processes; and also, as support to perceive elements of the trajectories of intellectuals. The theoretical-methodological framework is supported by studies by Mignot (2005; 2007), Nóvoa (1992), Catani (2006).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Augusta Bollis, Universidade Metodista de Piracicaba (Unimep)

Doutoranda em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (Unimep). Mestre em Educação (2013-2015) pela Universidade Metodista de Piracicaba.Pós-Graduação pela Universidade Metodista de Piracicaba em Direito Constitucional e Administrativo. Especialização em Direito da Criança e do Adolescente (ECA).Especialização em Legislação Previdenciária.Formação Complementar em Direitos Humanos.Graduação em Ciências Jurídicas e Sociais pela Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP (1999 - 2003). Graduanda em Pedagogia pela Unicid (Universidade da Cidade de São Paulo).  Representante discente do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE) no Comitê de Ética da Unimep.

References

BASTOS, Maria Helena Camara; CUNHA, Maria Teresa Santos; MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio (orgs). Destinos das Letras: história, educação e escrita epistolar. Passo Fundo: UPF, 2002.

CAMARGO, Maria Rosa Rodrigues Martins de. Cartas e Escrita. 2000. 147f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP, 2000a.

CAMARGO, Maria Rosa Rodrigues Martins de. Cartas adolescentes. Uma leitura e modos de ser... In: MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio; BASTOS, Maria Helena Camara; CUNHA, Maria Teresa Santos (orgs). Refúgios do eu: educação, história e escrita autobiográfica. Florianópolis: Mulheres, 2000b.

GOMES, Ângela de Castro. (Org.). Escrita de si, escrita da história. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.

MALATIAN, Teresa. Cartas: Narrador, registro e arquivo. In: PINSKY, Carla Bassanezi; LUCA, Tânia Regina de (Orgs). O Historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2009.

NÓVOA, António; FINGER, Mathias. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

SOUZA, M. C. C.C. de. Professores e professoras: retratos feitos de memórias. In: GONDRA, J. (org.) Dos arquivos à escrita da história: a educação brasileira entre o Império e a República. Bragança Paulista: Editora da Universidade São Francisco, 2001, p.73/96.

Published

17/08/2020

How to Cite

Bollis, R. A. (2020). LETTERS AND AUTOBIOGRAPHIC WRITINGS IN THE PERSPECTIVE OF RESEARCH IN THE HISTORY OF EDUCATION. Revista Práxis Pedagógica, 4(5), 129–141. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v4n5e3424