NOTES ON SUPERVISED STAGE AND TEACHING TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2018v1n4e3808Keywords:
Formation teaching, supervised practice, collaborative workAbstract
The objective of this work is to report on the experience of the supervised internship developed in the course of Full Degree in Pedagogy of the Federal University of Rondônia, distance modality. The focus is on the stage I and II held in 2017 at the Municipal Center for Childhood Education of the Child located in the city of Ariquemes, Rondônia. The experience allowed the re-signification of teaching and learning conceptions through the articulation between theoretical knowledge - coming from the disciplines offered in the course - and the concrete reality expressed in the daily school challenges. The supervised stage presented itself as relevant experience in the production of other knowledge and other socio-spatial and cultural representations that broaden the references of the actions of the future teachers. The results highlight as a positive aspect the approximation between university and school as collaborative spaces of formation.
Downloads
References
ALVES, N. Tecer conhecimento em rede. In: ALVES, N.; GARCIA, R. L. (org.) O sentido da escola. 4ª ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2004. p. 111-120.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de educação fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF. 1998. p.21-63.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES Nº 009/2001. Diretrizes curriculares para formação de professores da educação básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília-DF: MEC/CNE, 2001.
KISHIMOTO, T. M. Jogo, brinquedo, brincadeira e educação. São Paulo: Cortez, 1999.
MARIN, A.J. A construção do conhecimento sobre o trabalho docente e a Didática em suas várias feições. In: Didática e trabalho docente. Araraquara: JM Editora, 2005, p. 159-178
MORO, Catarina. Desafios da avaliação. Revista Educação Infantil. 2ed. São Paulo: Segmento, 2011
PICONEZ, S. C. B. A prática de ensino e o Estágio Supervisionado. 5 ed. Campinas, SP: Papirus, 2000. p.15-74.
PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1997
PIMENTA, S.G., LIMA, M.S.L. Estágio e Docência. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2004.
SANTOS, H.M. O estágio curricular na formação de professores: diversos olhares. In: 28ª Reunião Anual da ANPED, GT8 – Formação de Professores. Caxambu, 2005.
SILVA JUNIOR, C. A. da. A escola como local de trabalho. São Paulo: Cortez, 2009.
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis, RJ. Vozes, 2010. 10ª Edição.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.