NOTES ON SUPERVISED STAGE AND TEACHING TRAINING

Authors

  • Joscilene Nascimento Rafalski Universidade Federal de Rondônia
  • Neide Borges Pedrosa Universidade Federal de Rondônia
  • Rogéria Moreira Rezende Isobe Universidade Federal do Triângulo Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2018v1n4e3808

Keywords:

Formation teaching, supervised practice, collaborative work

Abstract

The objective of this work is to report on the experience of the supervised internship developed in the course of Full Degree in Pedagogy of the Federal University of Rondônia, distance modality. The focus is on the stage I and II held in 2017 at the Municipal Center for Childhood Education of the Child located in the city of Ariquemes, Rondônia. The experience allowed the re-signification of teaching and learning conceptions through the articulation between theoretical knowledge - coming from the disciplines offered in the course - and the concrete reality expressed in the daily school challenges. The supervised stage presented itself as relevant experience in the production of other knowledge and other socio-spatial and cultural representations that broaden the references of the actions of the future teachers. The results highlight as a positive aspect the approximation between university and school as collaborative spaces of formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Neide Borges Pedrosa, Universidade Federal de Rondônia

Professora Adjunta do Departamento de Ciências da Educação da Universidade Federal de Rondônia

Rogéria Moreira Rezende Isobe, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Professora Associada do Departamento de Educação da UFTM

References

ALVES, N. Tecer conhecimento em rede. In: ALVES, N.; GARCIA, R. L. (org.) O sentido da escola. 4ª ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2004. p. 111-120.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de educação fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF. 1998. p.21-63.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES Nº 009/2001. Diretrizes curriculares para formação de professores da educação básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília-DF: MEC/CNE, 2001.

KISHIMOTO, T. M. Jogo, brinquedo, brincadeira e educação. São Paulo: Cortez, 1999.

MARIN, A.J. A construção do conhecimento sobre o trabalho docente e a Didática em suas várias feições. In: Didática e trabalho docente. Araraquara: JM Editora, 2005, p. 159-178

MORO, Catarina. Desafios da avaliação. Revista Educação Infantil. 2ed. São Paulo: Segmento, 2011

PICONEZ, S. C. B. A prática de ensino e o Estágio Supervisionado. 5 ed. Campinas, SP: Papirus, 2000. p.15-74.

PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1997

PIMENTA, S.G., LIMA, M.S.L. Estágio e Docência. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2004.

SANTOS, H.M. O estágio curricular na formação de professores: diversos olhares. In: 28ª Reunião Anual da ANPED, GT8 – Formação de Professores. Caxambu, 2005.

SILVA JUNIOR, C. A. da. A escola como local de trabalho. São Paulo: Cortez, 2009.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis, RJ. Vozes, 2010. 10ª Edição.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

04/01/2019

How to Cite

Rafalski, J. N., Pedrosa, N. B., & Isobe, R. M. R. (2019). NOTES ON SUPERVISED STAGE AND TEACHING TRAINING. Revista Práxis Pedagógica, 1(4), 64–74. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2018v1n4e3808