THE SUPERVISOR FUNCTION OF THE PEDAGOGUE INTEGRATED TO CONTINUED TEACHING TRAINING
DIALOGUES AND PERSPECTIVES
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v3n4e3987Keywords:
education, pedagogical supervisor, teacher, continuing educationAbstract
This work reflects on the role of the pedagogical supervisor in the daily school life, with emphasis on continuing teacher education. He considers the supervisory function as the central axis that interconnects the pedagogue and the teacher, as part of the same institution and of the same educational intention. It is a bibliographical study, and aims to verify the importance of the supervisor for the teaching qualification and for the pedagogical practice due to the qualification of the teaching - learning process.
Downloads
References
ALMEIDA, Claudia Mara de; SOARES, Kátia C. D. Pedagogo escolar: as funções supervisora e orientadora. Curitiba: Ibpex, 2010.
FALCÃO FILHO, José Leão Marinho. Uma supervisão compartilhada: a relação professor/supervisor. Minas Gerais: Fundação AMAE para Educação e Cultura, Mai. 1994.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1981.
FUSARI, José Cerchi. Formação contínua de educadores: um estudo de representações de coordenadores pedagógicos da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo. 1997. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.
______. Formação contínua de educadores na escola e em outras situações. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; CRISTOV, Luiza Helena da Silva (Orgs.). O coordenador pedagógico e a formação docente. 9. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2008. p. 17-24.
GATTI, Bernardete Angelina. Formação do professor pesquisador para o ensino superior: desafios. In: IV Congresso Paulista de Formação de Professores. Águas de Lindóia, 2003.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008. In: ______. Como elaborar projetos de pesquisas. 4. ed. 11. reimpr. São Paulo: Atlas, 2010.
IMBERNÓN, Francesc. Uma nova formação docente. In.: Pátio Revista Pedagógica, Porto Alegre, n. 40, nov. 2006/Jan. 2007, p. 13-15.
KÖCHE, José Carlos. Fundamentos de Metodologia Científica: teoria da ciência e iniciação à pesquisa. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e Pedagogos, para quê? 9. ed. – São Paulo, Cortez, 2007.
MEDINA, Antonia da Silva. Supervisão escolar: da ação exercida à ação repensada. Porto Alegre: AGE, 2002.
NÓVOA, Antonio. Professores imagem do futuro presente. Lisboa: EDUCA, 2009.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad,2006.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Editora Autores Associados Ltda, 2007.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução a pesquisa em Ciências Sociais: Pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.