MARKETING AND EVASION

DISCLOSURE ACTIONS OF THE ZOOTECHNIA COURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n3e3990

Keywords:

Academic coaching, Diamantina-MG, Education, UFVJM

Abstract

This article aims to analyze and treat the causes of dropping out of the Zootechnics course at the Federal University of Jequitinhonha and Mucuri Valleys (UFVJM) - at Campus JK, in Diamantina-MG through marketing and coaching techniques carried out in high schools by through presentations and quizzes. There was a lack of knowledge about the course and orientation about the university and after the intervention aroused the interest of students, making it a solution to dropout.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRIOLA, Wagner Batista. Evasão Discente na Universidade Federal do Ceará: proposta para identificar causas e implantar um Serviço de Orientação e Informação. Avaliação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 40, p. 332-347, set. 2003.

ARAUJO, Rodrigo Serafim. Divulgação dos Cursos de Graduação do Centro de Biociências da Ufrn para Alunos do Ensino Médio de Escolas Públicas de Natal- Rn. UFRN, Natal, abr, 2013. Disponível em:http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:uxkedbilfouj:arqui vos.info.ufrn.br/arquivos/2013074182d71b15412449c55f17c437d/divulgacao_d os_cursos_de_graduacao_do_centro_de_biociencias_da_ufrn_para_alunos_.p df+&cd=1&hl=pt-br&ct=clnk&gl=br . Acesso em: 07 out. 2018.

BUARQUE, Cristovam. A universidade na encruzilhada.1. ed. São Paulo: Unesp, 2014.

BRAGA, Mauro Mendes; PINTO, Clotilde Miranda.; CARDEAL, Zenilda Lordes. Perfil sócio-econômico, repetência e evasão no curso de Química da UFMG. Química Nova, São Paulo, v. 20 n. 4. p. 3-9, jul./ago. 1997.

BRAVIN, Flavia Helena Dantes. Comunicação do posicionamento de Marketing das instituições de ensino superior. 2009. 265 p. Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

COLOMBO, Sonia Simões. Marketing educacional em ação: estratégias e ferramentas. 1. ed. Porto Alegre: Bookman, 2008.

CUNHA, Aparecida Miranda.; TUNES, Elizabeth.; SILVA, Roberto Ribeiro. Evasão do Curso de Química da Universidade de Brasília. Química Nova, São Paulo, v. 24. n. 2 , p. 1- 10, mar./abr. 2001.

DIAS, Ellen.; THEOPHILO, Carlos.; LOPES, Maria. Estudo dos fatores causadores da evasão no curso de ciências contábeis da universidade Estadual de montes claros – UNIMONTES – MG. In: CONGRESSO USP DE INICIAÇÃO

CIENTÍFICA EM CONTABILIDADE, 7., São Paulo. Anais...São Paulo: Êxito, 2010. p. 1-19.

DOMINGUES, M aria Jóse.; LEMOS. Rosilene de Farias.; WALTER. Silvana. Anita. Nova Estratégia para Divulgação de Cursos de Graduação: Um Relato da Aplicação do Projeto “Seu Aluno Bem Orientado”. Repositório. Blumenau, abril. 2005. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/97149/Maria%20Jos%. Acesso em: 07 out. 2018.

DRUCKER, Peter. Administração, tarefas, responsabilidades, práticas. 3. ed. São Paulo: Pioneiras, 1975.

DUGAICH, Celia. Marketing de relacionamento nas instituições de ensino.

ed. Porto Alegre: Artemed/Bookman, 2005.

FERREIRA, Evilene Mileide.; FERREIRA, Renata Vieira.; SOUZA, Tatiana Cristina. MARKETING EDUCACIONAL: Um estudo de caso das estratégias mercadológicas adotadas pela Escola Adventista de Lins, São Paulo, set. 2007. Unisalesiano. Disponível em: http://www.unisalesiano.edu.br/biblioteca/monografias/48872.pdf. Acesso em: 14 out. 2018.

FERREIRA, Margarida Rodrigues.; MONTEIRO, Rosa Lucia. Coaching para desenvolvimento de equipes aplicado no tcu . Tribunal de Contas da União, Brasília, set. 2007. Disponível em:https://portal.tcu.gov.br/biblioteca- digital/coaching-para-desenvolvimento-de-equipes-aplicada-no-tcu.htm. Acesso em: 20 ago. 2018.

FERRARINI, Natalia.; BIGLIARDI, Adriana Maria. Coaching: Uma Ferramenta de Desenvolvimento de Lideranças, AEDB. Rio de Janeiro, 2016. Disponível em:https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos15/35622400.pdf . Acesso em: 14 out. 2018.

FIALHO, Marilia Grabriela Duarte. A evasão escolar e a gestão universitária: o caso da Universidade Federal da Paraíba. 127f. Dissertação de Mestrado - Universidade Federal da Paraíba - UFPA/CCSA, Paraíba, 2014.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

KOTLER Philip.; FOX Karen. Marketing Estratégico para Instituições Educacionais. 1. ed. São Paulo: Atlas, 1994.

LINZMAYER, Eduardo.; MINCIOTTI, Silvio Augusto. Ações de Marketing em instituições de ensino superior: um estudo na região do grande ABC. Revista GUAL, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 43-70, maio, 2017.

LOTUFO, Ana Diva.; SOUZA JR, José Carlos.; COVACIC, Marcio.; BRITO, Jorge. Evasão e repetência na FEIS/UNESP: análise e resultados. UNESP, São Paulo, dez. 1998. Disponível em: http://www.dee.feis.unesp.br/dee/docente s/publicacoes/artigo_anna_cobenge_98.pdf. Acesso em: 20 ago. 2018.

MAGALHÃES, Mauro.; REDIVO, Andrea. Reopção de curso e maturidade vocacional. Revista ABOP, São Paulo, v.1, n. 2, p. 7-28, jan. 1998.

MARQUES, José Roberto. Qual é a origem do coaching? Portal ICB, São Paulo, out. 2015. Disponível em:http://www.ibccoaching.com.br/portal/coaching/qual- origem-coaching/. Acesso em: 12 out. 2018.

MAZZETTO, Selma Elaine., BRAVO, Claudia Cristina.; CARNEIRO, Sa. Licenciatura em química da UFC: perfil sócio-econômico, evasão e desempenho dos alunos. Química Nova, v. 6, n. 25, p. 1204-1210, mai. 2002.

MIDDLETON, Vitor.; CLARKE, Jackie. Marketing de Turismo: Teoria e Prática.

ed. Rio de Janeiro: Campus, 2001.

MOSCOVICI, Fela. Desenvolvimento interpessoal. 3. ed. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1985.

MOROSINI, Marilia Costa. A evasão na Educação Superior no Brasil: uma análise da produção de conhecimento nos periódicos Qualis entre 2000-2011. Repositório, Porto Alegre, 2009. Disponível em: http://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/8762. Acesso em: 07 ago. 2018.

NUNES, Getúlio Tadeu. Abordagem do Marketing de relacionamento no ensino superior: Um Estudo Exploratório. 149 f. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, UFSC, Florianópolis. 2015.

PAREDES, Alberto Sanchez. A Evasão do Terceiro Grau em Curitiba. NUPPS, São Paulo, 1994. Disponível em: http://nupps.usp.br/downloads/docs/dt9406.pdf. Acesso em: 10 ago. 2018.

PASSAMANI, Bruna Rocha et. al. Universidade Itinerante - Divulgação Dos Cursos De Graduação E Projetos Do Campus Itaqui/Unipampa. Portal UNIPAMPA, Paraná, 2016. Disponível em: http://novoportal.unipampa.edu.br/itaqui/universidade-itinerante. Acesso em: 07 out. 2018

PEREIRA, Viviann Almeida.; PEREIRA, Rosane Cardoso. Coaching acadêmico: uma experiência pioneira e Inovadora. In: XI CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 3., 2013, Paraná. Artigo... Paraná: PUC, 2013. p. 1-9.

RAMOS FILHO, Américo Costa.; SOUTO, Leonardo Fernandes. Gestão do conhecimento pessoal e coaching no contexto acadêmico: possibilidades de contribuição para o desenvolvimento de alunos de graduação. KmBrasil, jun. 2016. Disponível em: http://www.kmbrasil.org/uploads/6/5/7/6/65766379/artigo_37_-_souto.pdf.

Acesso em: 30 maio 2018.

ROMERO, Diogo. Aprenda tudo sobre marketing educacional e como atrair mais alunos para sua IE. Marketing de conteúdo, São Paulo, mar. 2018. Disponível em: https://marketingdeconteudo.com/marketing-educacional/. Acesso em: 10 out. 2018.

SOUSA, Doroteia Alves.; JOSÉ FILHO, M. Educação: a importância da família e da escola no processo sócio educativo da criança. SCIELO. Revista Educação Brasileira, v. 1, n. 28, p.109-122, ago. 2006.

SOUSA, Filho Anísio. O ideal de universidade e sua missão. SCIELO, jun. 2006, Brasília. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_nlinks&pid=S1414- 4077201500020051300015&lng=en. Acesso em: 5 out. 2018.

TORRES, Maria João Martins Saraiva. Função do Marketing em Instituições de Ensino Superior. Repositório, jun, 2004, Guimarães. Disponível em:https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/920/1/Disserta%C3: Acesso em: 01 out. 2018

VELOSO, Tereza Cristina.; ALMEIDA, Edson Pacheco. Evasão nos cursos de graduação da Universidade Federal de Mato Grosso, campus universitário de Cuiabá: um processo de exclusão. ANPED, fev, 2001. In: 24ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Disponível em: . Acesso: 21 jul. 2017

VIVES, Fernando. A evasão no ensino superior. Revista Luiz Nassif Online, abr, 2011. Disponível em: http://www.advivo.com.br/blog/luisnassif/a-evasao-no- ensino-superior. Acesso em: 03 out. 2018.

Published

31/12/2019

How to Cite

Silva, F. M. da, Oliveira, A. F. de, & Passos, R. F. S. (2019). MARKETING AND EVASION: DISCLOSURE ACTIONS OF THE ZOOTECHNIA COURSE. Revista Práxis Pedagógica, 2(3), 111–130. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n3e3990