EDUCATIONAL CONSTRUCTIONS OF THE YOUNG BLACK

AN ANALYSIS ON SUBJECTIVITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n2e4288

Keywords:

young black, educational practices, subjectivity

Abstract

This work consists of a theoretical discussion about the educational constructions of the young black, in the perspective of subjectivity. Thus, the theme integrates the studies in relation to education and culture, with the hypothesis that the educational process of the young black propitiates his subjective process in the social context. In this sense, it was problematized by means of the following question: How are the educational practices of the young Negro considered, considering his subjectivity? This study is methodologically based on a bibliographical review based on intensive reading of texts on the subject, which provided knowledge about the conjuncture that the young black man is inserted in, besides understanding the particularities that each one lives, which favors the process of subjectivation based on educational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Bernadeth Gandra Brandão, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas

Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas. Docente do Departamento de Política e Ciências Sociais da Universidade Estadual de Montes Claros-Unimontes.

Vânia de Fátima Noronha Alves, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas

Doutora em Educação pela USP. Docente do programa de pós graduação em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas.

References

ANDREWS, George Reid, “O protesto político negro em São Paulo (1888-1988)”,

Estudos Afro-Asiáticos, n. 21, Rio de Janeiro, 1991.

BRASIL. Lei nº 12.852 de 05 de agosto de 2013 – Estatuto da Juventude. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011- 2014/2013/lei/l12852.htm>Acesso em: 10 mar.2019.

DAYRELL, J. Ser alguém na vida: um estudo sobre jovens do meio rural e seus projetos de vida. Educação e Pesquisa, v. 41, n. 2, p. 375-390, 2015.

DAYRELL, J; CARRANO, P. C. Jovens no Brasil: Difíceis travessias de fim de século e promessas de outro mundo. 2003. Disponível em: <http://www.cmjbh.com.br/arq_Artigos/JOVENS%20BRASIL%20MEXICO.pdf>. Acesso em: 12 fev. 2019.

GOMES, Nilma Lino. Programa de ações afirmativas na UFMG-Brasil: uma estratégia de resistência negra na diáspora negra. VIII Congresso Luso-Afro- Brasileiro de Ciências Sociais. Coimbra, Portugal, 2004.

GOMES, V. R. R. A ADOLESCÊNCIA SOB A LENTE DA PSICANÁLISE ARTICULADA AO SOCIAL. Revista Cesumar–Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, v. 22, n. 2, p. 247-263, 2017.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA (IPEA). Atlas da Violência, n. 72, fev. Brasília: IPEA, 2017.

JACQUES, M. G. C. et al. Psicologia social contemporânea: livro-texto. Editora Vozes Limitada, 2014.

LACAN, J. O seminário. Livro 21: les non-dupes errent. Paris, França, p.1969- 1970,1974.

MOURA, L. G. B. et al. Vozes da Resistência: tradição, inovação e participação da juventude no congado de Estrela do Indaiá Minas Gerais. Dissertação. Programa de Pós-graduação em Extensão Rural. Universidade Federal de Viçosa. Viçosa-MG, 2012.

NORONHA, Vânia Fátima Alves. Os festejos do Reinado de Nossa Senhora do Rosário em Belo Horizonte/MG: práticas simbólicas e educativas. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo. São Paulo. 2008. 252 p.

PINHEIRO, Fernanda Domingos. Confrades do Rosário: sociabilidade e identidade étnica em Mariana - Minas Gerais (1745-1820). Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal Fluminense, 2006.

REY,F.L.G. Pesquisa Qualitativa e Subjetividade. Os processos de construção da informação. São Paulo, Pioneira Thomson Learning, 2005.

SANTOS et. al. Alteridade e adolescência: uma contribuição da psicanálise para a educação. Educação & realidade, v.38,n.2,2013.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. Racismo no Brasil. São Paulo: Publifolha, 2001.

SOUZA, C.; PAIVA, I. L. Faces da juventude brasileira: entre o ideal e o real. Estudos de Psicologia, v. 17, n.3, p. 353-360, set./dez. 2012.

TEIXEIRA, D. O problema do saber na adolescência e o real da puberdade. Psicologia USP, v. 26, n. 1, 2015.

VILANOVA, A.; TENENBAUM, D.; MUÑOZ, N. M. Do grupo ao laço: o mal-estar na juventude e suas modulações. Revista Affectio Societatis. Vol. 15, N. 28 enero- junio de 2018, v. 15, n. 28, 2018.

Published

28/11/2019

How to Cite

Brandão, V. B. G., & Alves, V. de F. N. (2019). EDUCATIONAL CONSTRUCTIONS OF THE YOUNG BLACK: AN ANALYSIS ON SUBJECTIVITY. Revista Práxis Pedagógica, 2(2), 72–89. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n2e4288