TECHNOLOGY IN EDUCATION

EDUCATING IN THE DIGITAL AGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v3n4e4609

Keywords:

technology, education, learning, school

Abstract

21st century society is highly technological, such that life and education cannot be imagined without the use of existing technologies. In the past, the teacher was seen as a transmitter of knowledge, but this reality has changed, today the teaching-learning process is different, or the teacher is considered a mediator and facilitator, students are more critical and active and are only receptors. of knowledge. In this technological society, it is fundamental for the teacher to teach classes that are dynamic, interesting, attractive, motivating; He also needs his students to thirst for knowledge. To achieve these goals, it is essential that he use resources that can transform his classes and the use of technologies in the teaching-learning process came to add, to collaborate and to be a support with their possible possibilities and contrary to how many think, a technology did not come to replace the role of the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Larissa Silveira Victor, Universidade de Uberaba - UNIUBE

Pós-graduada em “Pedagogia Digital e Inovações Tecnológicas” e em “Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica” pela Faculdade ÚNICA. Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade de Uberaba – UNIUBE.

References

BACICH, Lilian; MORAN, José. (orgs.). Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma Abordagem Teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BATES, Anthony Willian (Tony). Educar na era digital: design, ensino e aprendizagem (versão digital). Tradução de Teaching in a Digital Age: guidelines for designing teaching and learning. 1. ed. São Paulo. Artesanato Educacional, 2017.

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015- 2018/2017/Decreto/D9057.htm>. Acesso em: 25 set. 2019.

CONTIN, Ailton Alex. Educação e tecnologias. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S.A., 2016.

GARCIA, Fernanda Wolf. A importância do uso das tecnologias no processo

de ensino-aprendizagem. Revista Educação a Distância, Batatais, v. 3, n. 1, p. 25- 48, jan./dez. 2013. Disponível em: < https://claretiano.edu.br/revista/36/revista- educacao-a-distancia>. Acesso em 09 out. 2019.

GRAÇA, Ana. Importância das TIC na Sociedade Actual. 23 fev. 2007. Disponível em: <https://notapositiva.com/importancia-das-tic-na-sociedade-actual/>. Acesso em: 09 out. 2019.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologia: O novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

KOCH, Marlene Zimmermann. As tecnologias no cotidiano escolar: uma ferramenta facilitadora no processo ensino-aprendizagem. Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2013. Manancial – Repositório Digital da UFSM. Disponível em:

<https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/498/Koch_Marlene_Zimmermann.pdf? sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 25 set. 2019.LEITE, L. S. (coord.) et al. Tecnologia Educacional: Descubra suas possibilidades na sala de aula. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

OLIVEIRA. Nayron Carlos de; SILVA. Adriana Lopes Barbosa. Docência no Ensino Superior: O Uso de Novas Tecnologias na Construção da Autonomia do Discente. Revista Saberes, Rolim de Moura, vol. 3, n. 2, jul./dez. 2015. Disponível em:

<https://facsaopaulo.edu.br/wp-content/uploads/sites/16/2018/05/ed3/1.pdf>. Acesso em: 08 out. 2019.

POLATO, Amanda. Um guia sobre o uso de tecnologias em sala de aula. Revista Nova Escola. 01 jun. 2009. Disponível em:

<https://novaescola.org.br/conteudo/4339/um-guia-sobre-o-uso-de-tecnologias-em- sala-de-aula>. Acesso em: 09 out. 2019.

RIBAS, Daniel. A docência no Ensino Superior e as novas tecnologias. Revista Eletrônica Latu Sensu, ano 3, n. 1, mar. 2008. Disponível em: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUK EwjfpsLd8ozlAhVqJ7kGHSA3CugQFjAAegQIAhAC&url=https%3A%2F%2Fwww1.ufr b.edu.br%2Fnufordes%2Fpedagogia-universitaria%3Fdownload%3D7%3Aa- docncia-superior-e-as-novas-tics&usg=AOvVaw3xsi2OVm7nb01drKGyox69. Acesso em: 08 out. 2019.

ROSA, Leonel Melo. Comunicação apresentada no painel “Centro de Recursos: um espaço de aprendizagens múltiplas”. In: II Encontro de Nacional de Centros de Recursos Educativos, Escola Secundária Emídio Navarro. 28 out. 1999.

Disponível em: <https://caldeiraodeideias.wordpress.com/2009/07/01/as-tecnologias- de-informacao-e-comunicacao-na-escola-e-os-centros-de-recursos-educativos- algumas-reflexoes/>. Acesso em: 09 out. 2019.

SILVA, Andreza Regina Lopes; SPANHOL, Fernando José. Design Instrucional e Construção do Conhecimento na EaD. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.

Published

24/04/2020

How to Cite

Victor, L. S. (2020). TECHNOLOGY IN EDUCATION: EDUCATING IN THE DIGITAL AGE. Revista Práxis Pedagógica, 3(4), 78–90. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v3n4e4609