CHILD EDUCATION’S CHILDREN IN THE POLITICAL PEDAGOGICAL PROJECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v5n6e5233

Keywords:

child education, political pedagogical project, democratic management

Abstract

This work approaches the pedagogical coordinator role to guarantee the Child Education of the children during the elaboration of the Political Pedagogical Project (PPP) in the Child Education Centers. Having as a basis the recent studies of the childhood conceptions and official documents about the democratic management, in this article, children participation elements will be pointed in the construction of the PPP. At last, we will discuss listening, register and interpretation ways of the children, focusing on their participation in the construction of the PPP.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos de Souza Machado, Prefeitura Municipal de Feira de Santana / Universidade Federal da Bahia

Especialista em Coordenação Pedagógica pela Universidade Cândido Mendes (UCAM); Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA); Professor de Educação Infantil na Rede Pública Municipal de Feira de Santana, Bahia.

References

ARIÈS, Philippe. História social da infância e da família. 2. ed. Trad. Dora Flaksman. Rio de Janeiro: LCT, 2014.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Parecer CNE/CEB, nº 20/2009: revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/pceb020_09.pdf. Acesso em 17 abr. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso em: 10 abr. 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. – 7. ed. – Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2012.

BROUGÈRE, Gilles. A criança e a cultura lúdica. Rev. Fac. Educ. São Paulo, v. 24, n.2, p. 103-116, jul/dez. 1998. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-25551998000200007.

Acesso em: 16 abr. 2020.

CANDA, Cilene. Bola de meia, bola de gude: reflexões sobre saberes e fazeres da cultura da infância. In: IX Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura. Anais do IX Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura. Não paginado. Salvador, Bahia: Centro de Estudos Multidisciplinares em Cultura (CULT), 2013.

CANDA, Cilene. N.; MACHADO, Marcos. S.; DANTAS, Edson. M. Toda criança é um poema: reflexões sobre um sarau infantil e suas linguagens artísticas. In: SLBEI - Seminário Luso-brasileiro de Educação Infantil: Políticas, Direitos e Pedagogias das Infâncias, 2016, Maceió/AL. ANAIS DO III SEMINÁRIO LUSO-BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO INFANTIL. Maceió/AL, 2018. p. 1238-1247.

CORSARO, Willian. A reprodução interpretativa do brincar ao “faz de conta” das crianças. In: Revista Educação, Sociedade e Culturas, nº 17. 2002. p. 113-114.

DELORS, Jacques. Educação um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre a Educação para o Século XXI. 6. ed. Tradução José Carlos Eufrázio. São Paulo: Cortez, 2001.

EDWARDS, Caroline; GANDINI, Leila; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Penso, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FRIEDMANN, Adriana. Linguagens e culturas infantis. São Paulo: Cortez, 2013.

HORN, Maria da Graça Souza. Sabores, cores, sons, aromas: a organização dos espaços na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2004.

KRAMER, Sonia. Pesquisando infância e educação: um encontro com Walter Benjamin. In: KRAMER, Sonia; LEITE, Maria Isabel (org.). Infância: Fios e desafios da pesquisa. Campinas: Papirus, 1996. p. 13-38.

KRAMER, Sonia. Autoria e autorização: questões éticas na pesquisa com crianças. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 41-59, Jul. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100- 15742002000200003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 17 abr. 2020.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 6. ed. rev. e ampl. São Paulo: Heccus Editora, 2013.

MAFRA, Aline Helena. Metodologias de pesquisa com crianças: desafios e perspectivas. Zero-a-seis. Florianópolis, UFSC, v. 17, p. 107-119, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980- 4512.2015n31p107/28942. Acesso em: 18 abr. 2020.

PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2016.

PIAGET, J. Psicologia e pedagogia: a resposta do grande psicólogo aos problemas do ensino. Trad. Maria A. M. D’Amorim; Paulo S. L. Silva. 10. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013. 163p.

SARMENTO. Imaginário e culturas da infância. Revista Cadernos de Educação. Pelotas. n. 21. 18p. 2003. Disponível em: http://titosena.faed.udesc.br/Arquivos/Artigos_infancia/Cultura%20na%20Infancia.pdf. Acesso em: 13 abr. 2020.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

Published

26/12/2020

How to Cite

Machado, M. de S. (2020). CHILD EDUCATION’S CHILDREN IN THE POLITICAL PEDAGOGICAL PROJECT. Revista Práxis Pedagógica, 5(6), 49–66. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v5n6e5233