EDUCATIONAL PANDEMIC AND THE INEQUALITY VIRUS

WHAT ABOUT BLACK STUDENTS?

Authors

  • Jackeline Chediak Silva Universidade Federal de Rondônia- UNIR
  • Rosenilda Caetano de Freitas Universidade Federal de Rondônia- UNIR
  • Samilo Takara

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v6n7e6191

Keywords:

black students, Covid-19 pandemic, inequality

Abstract

This paper aims at analyzing the inequality conditions of black students, which were more evidenced during the Covid-19 pandemic, and the remote learning process, from a video-documental research, supported by a bibliographical review. As secondary objectives, we investigated the ideal conditions for the post pandemic and school returning from the analyzed documents’ perspectives and identified the concrete conditions of school education accessibility concerning remote learning for black students along the Covid-19 pandemic. This study of qualitative approach is documentary research. In order to analyze data, we used thematic categorization. From the results, we concluded that remote school education promoted in the pandemic context is against the right to education and thus is inaccessible to black students. This inaccessibility does not occur exclusively in the context and from it, but instead is a result of chronic social problems, which have been constructed along humanity history. This research points to the gap between ideal and concrete conditions of black students, revealing that the policies designed to the remote school education do not converse to the social reality of black people.

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Author Biographies

Jackeline Chediak Silva, Universidade Federal de Rondônia- UNIR

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Graduada em Pedagogia pela Faculdade Interamericana de Porto Velho (2012). Possui curso técnico de nível Médio em Magistério (2001). Desenvolveu pesquisa na área de Pedagogia de Projetos na Educação Bilíngue (eletiva). Possui certificação de formadora da Disciplina Positiva pela Positive Discipline Association. Atua em docência e na área de gestão escolar. Atualmente, é orientadora educacional e desenvolve pesquisa na área de mídia, educação e estudos culturais.

Rosenilda Caetano de Freitas, Universidade Federal de Rondônia- UNIR

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR).Especialista em Gestão Escolar pela Faculdade Pitágoras. Especialista em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal de Rondônia. Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Educação de Porto Velho - UNIPEC (2006). Tem experiência na área de Educação com atuação nos ano iniciais do Ensino Fundamental. Atuou como articuladora do Sistema de Gestão Integrada na Secretaria Municipal de Educação. Atualmente é professora, especialista em educação na Secretaria Municipal de Educação de Porto Velho - SEMED.

Samilo Takara

Professor Adjunto no Departamento de Educação - Campus de Rolim de Moura (DEPED-RM/UNIR). Atua como professor da Especialização em Gênero e Diversidade na Escola (GDE/UNIR). Professor Orientador na linha de Formação Docente do Mestrado Acadêmico em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/MEDUC/UNIR) - Campus José Ribeiro Filho da Universidade Federal de Rondônia. Doutor e mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM/PR). Graduado em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade Estadual do Centro-Oeste/PR (UNICENTRO/PR). Pesquisa as relações entre mídia, educação e as representações de Gênero e Sexualidades em artefatos culturais. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Estudos Culturais e Educação Contemporânea (GEPECEC) e desenvolve, neste grupo, o Projeto de Pesquisa: Pedagogias midiáticas na Educação Contemporânea: impactos sobre os corpos. Realizou entre 2017 e 2019 o estágio de Pós-Doutorado júnior em Comunicação pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação na Universidade Estadual de Londrina (UEL/PR). Tem por foco como o discurso midiático educa acerca das concepções identitárias, sexuais e culturais. Trabalha os seguintes temas: Educação, Mídias, Estudos Culturais, Formação Docente, Pedagogias culturais, Teorizações Foucaultianas, Estudos Feministas, Percepção, Fenomenologia, Sentido e Pornografia.

 

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Published

10/06/2021

How to Cite

Silva, J. C., Freitas, R. C. de, & Takara, S. (2021). EDUCATIONAL PANDEMIC AND THE INEQUALITY VIRUS: WHAT ABOUT BLACK STUDENTS?. Revista Práxis Pedagógica, 6(7), 47–78. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v6n7e6191