EDUCATION OF YOUNG PEOPLE AND ADULTS AND TRANSGENEANS AS RESEARCH IN GRADUATE EDUCATION OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF RONDÔNIA
DO THERE EXIST?
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v6n7e6198Keywords:
EJA, transgender, education, intersectionality, cartographyAbstract
This article has as its central proposition to make an analysis inspired by the cartography (mapping) of the researches carried out in the Graduate Program in Education at UNIR, on the themes that delight in the fields of Youth and Adult Education (EJA) and their relations with the Transgender people, and from there discuss about the impacts of the non-existence of these discussions on PPGEduc
/UNIR and on society. For that, we defined the period of analysis of the dissertations that were produced in the decade of 2010-2020, and we obtained as a result only two dissertations that deal with YAE and none that proposed Transgender analyzes, which reflects what has been prioritized in the levels that it comes before Graduate Studies and what has been shouted with more social force, and the movement of exclusion and the lack of guidelines on dissident bodies of sex-gender is reinforced in researches that are immersed in different methodologies. For that, we used as a basis the concept of intersectionality, formulated by Kimberlé Crenshaw (2002) when analyzing the imapact of identity avenues over bodies marked by identity avenues, and the concept of Transgender, formulated by Jaqueline de Jesus (2012) and reinterpreted by Luciano Marques da Silva (2015). The result pointed out awakens us to reflect on the new social thematic proposals and how we should bring them into the University, not as a burden, but as a space of law.
Downloads
References
AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019. 152p. (Feminismos Plurais/ coordenação de Djamila Ribeiro)
BARROS, Rogério Feitosa. A EJA na perspectiva da educação integral: a materialização das funções previstas em lei para esta modalidade de ensino. Porto Velho, RO, 2019.
CAETANO, Marcio Rodrigo Vale; TEIXEIRA, Tarciso Manfrenatti de Souza; SILVA JUNIOR, Paulo Melgaço da. Bichas Pretas e negões: seus fazeres curriculares em escolas das periferias. In Revista Teias, v. 20, n. 59, out/dez 2019.
CAETANO, Márcio. LIMA, Carlos Henrique L. CASTRO, Amanda M. DIVERSIDADE SEXUAL, GÊNERO E SEXUALIDADES: TEMAS
IMPORTANTES À EDUCAÇÃO DEMOCRÁTICA. In Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 16, n. 3, p.5-16 jul/set 2019. DOI: 10.5747/ch.2019.v16.n3.h429.
CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas [online], vol.10, nº 1, p.171-188, 2002.
DIFUSÃO HERÉTICA EDIÇÕES FEMINISTAS E LESBICAS
INDEPENDENTES. Textos escolhidos de Audre Lorde. Disponível em: https://www.mpba.mp.br/sites/default/files/biblioteca/direitos-humanos/direitos- da-populacao-lgbt/obras_digitalizadas/audre_lorde_-
_textos_escolhidos_portu.pdf. Acesso em 15 mar 2021.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Editora Vozes, 1987.
GONZALES, Neidimar Vieira Lopes. A formação docente e os desafios da diversidade na prática pedagógica de egressos do curso de pedagogia da UNIR Campus – Ji_Paraná/RO. Porto Velho, 2013 141 f.
HILÁRIO, Rosangela Aparecida. Educação, Formação de Professores e Direitos Humanos: o silenciamento das dissidências sexuais na escola e na vida. In JUNIOR, Jonas Alves da Silva; SILVA, Maria de Lourdes Ramos da. Formação docente, Cidadania e Direitos Humanos. Curitiba: CRV, 2020, 180 p.
JESUS, Jaqueline Gomes de. Orientações sobre identidade de gênero : conceitos e termos. Brasília, 2012. 42p.
JUNQUEIRA, Rogério Diniz. A pedagogia do armário. In Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 7, n. 13, p. 481-498, jul./dez. 2013. Disponível em: http://www.esforce.org.br
LIMA, Inácia Damasceno. O curso de pedagogia da UNIR/Campus PVH e a educação de jovens e adultos: desvelando a realidade de formação dos egressos de 1998-2010 atuantes na rede pública municipal de Porto Velho/RO. Porto Velho, Rondônia, 2011. 164 f.
MIRANDA, Leila Conceição de Paula; SOUZA, Leonardo Tavares de; PEREIRA, Isabella Rodrigues Diamantino, A trajetória histórica da EJA no Brasil e suas perspectivas na atualidade In SEMINÁRIO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 5., 2016, Montes Claros. EVENTOS DO IFNMG, 2016, Montes
Claros. Anais. Disponível em: https://ifnmg.edu.br/pesquisa/11482- vseminariosic-2016 Acesso em: 15 mar 2021
OLIVEIRA, Dandara Felícia Silva; DUARTE, Marco José de Oliveira. Trabalho e Tra(ns)vesti(gêneres)lidades: elementos para uma análise. In PINHEIRO, Diógenes; REIS, Cláudia. Quando LGBTs invadem a escola e o mundo do trabalho [livro eletrônico]. -- 1. ed. – Rio de Janeiro. 2020.
OLIVEIRA, Megg Rayara Gomes de. O diabo em forma de gente: (r) existências de gays afeminados, viados e bichas pretas na educação. – Curitiba, 2017. 190 f.
PEREIRA, Paulo Fernando Soares. É preciso ouvir as vozes afro-diaspóricas do Norte-Nordeste In Revista Carta Capital [online], 2021. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/opiniao/e-preciso-ouvir-as-vozes-afro- diasporicas-do-norte-nordeste/ Acesso em: 15 mar 2021
RICHTER, Indira Zuhaira; OLIVEIRA, Andréia Machado. Cartografia como metodologia: Uma experiência de pesquisa em Artes Visuais. In Revista Paralelo[Online], edição 08, julho de 2017.
SILVA, Luciano Marques da. Trajetórias de alunos e alunas transgêneros na educação de jovens e adultos do município de Nova Iguaçu. Rio de Janeiro 2015. 152 f. Dissertação.
SILVA, Tiago Dionisio da. Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores, Relações étnico-raciais e Ensino de Geografia: aprendizados de um olhar em busca da interseccionalidade. Rio de Janeiro, 2018, 182 f. Dissertação.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.