EDUCATION OF YOUNG PEOPLE AND ADULTS AND TRANSGENEANS AS RESEARCH IN GRADUATE EDUCATION OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF RONDÔNIA

DO THERE EXIST?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v6n7e6198

Keywords:

EJA, transgender, education, intersectionality, cartography

Abstract

This article has as its central proposition to make an analysis inspired by the cartography (mapping) of the researches carried out in the Graduate Program in Education at UNIR, on the themes that delight in the fields of Youth and Adult Education (EJA) and their relations with the Transgender people, and from there discuss about the impacts of the non-existence of these discussions on PPGEduc

/UNIR and on society. For that, we defined the period of analysis of the dissertations that were produced in the decade of 2010-2020, and we obtained as a result only two dissertations that deal with YAE and none that proposed Transgender analyzes, which reflects what has been prioritized in the levels that it comes before Graduate Studies and what has been shouted with more social force, and the movement of exclusion and the lack of guidelines on dissident bodies of sex-gender is reinforced in researches that are immersed in different methodologies. For that, we used as a basis the concept of intersectionality, formulated by Kimberlé Crenshaw (2002) when analyzing the imapact of identity avenues over bodies marked by identity avenues, and the concept of Transgender, formulated by Jaqueline de Jesus (2012) and reinterpreted by Luciano Marques da Silva (2015). The result pointed out awakens us to reflect on the new social thematic proposals and how we should bring them into the University, not as a burden, but as a space of law.

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Author Biographies

Vinícius de Souza Santos, Fundação Universidade Federal de Rondônia

Graduando em Pedagogia, pela Universidade Federal de Rondônia, integrante e pesquisador no Grupo de Pesquisa Audre Lorde e coordenador do Projeto Viajando no Banzeiros do Madeira: narrativas beraderas.

Tiago Dionisio da Silva, Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro

Doutorando e Mestre em Educação pela UFRRJ. Especialista em Educação e Relações Raciais e em Docência e Educação Básica pela UFF. Graduado (Licenciatura e Bacharelado) em Geografia pela UFF. Desde 2009 é professor de Geografia da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro (SEEDUC/RJ), entre 2015 e 2018, atuou como Formador da área de Ciências Humanas na UNIVERSEEDUC/RJ. Foi coordenador pedagógico do CE Dom Pedro I entre 2019 e 2020. Desde 2020 trabalha na Coordenadoria de Articulação e Elaboração de Projetos Educacionais Inovadores (COAEP/SUPPES/SUBPAE/SEEDUC). Atua, principalmente, nos seguintes temas: Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores, Relações Raciais na Educação, Ensino/aprendizagem da Geografia e Formação Continuada Docente.

Rafael Chaves Vasconcelos Barreto, Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro

Geógrafo (Licenciatura e Bacharelado) formado pela Universidade Federal Fluminense - UFF (2007). Mestre em Estudos Populacionais e Pesquisas Sociais pela Escola Nacional de Ciências Estatísticas - ENCE/IBGE (2010), onde foi bolsista pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES e Doutor em Memória Social pela UNIRIO (2014). Atuou como servidor do quadro temporário do IBGE, na Coordenação de Cartografia - CCAR de 2006 a 2008. Participou como professor/online do projeto Gênero e Diversidade na Escola (edições 2009 e 2010) realizado pelo CLAM/IMS/UERJ e do Curso de Especialização em Gênero e Sexualidade - EGeS, na mesma instituição. Participou da elaboração do Currículo Mínimo de Geografia (modalidade EJA) da Rede Estadual do RJ e da equipe de formação continuada para professores da mesma rede. Foi Gestor de Unidade Escolar na Rede Estadual de Ensino do RJ e atualmente é Assistente II na Superintendência de Gestão das Regionais Pedagógicas da Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro. É bolsista pela Fundação CECIERJ (Bolsa de Incentivo à Docência) atuando na Diretoria de Extensão na elaboração de cursos de atualização e qualificação nas áreas de Ciências Humanas/Geografia e Gestão Ambiental. Especialista nas áreas ligadas à Geografia da População; Gênero e Sexualidade; Identidade e Território; Currículo e Formação Docente. 

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Published

10/06/2021

How to Cite

Santos, V. de S., Silva, T. D. da, & Barreto, R. C. V. (2021). EDUCATION OF YOUNG PEOPLE AND ADULTS AND TRANSGENEANS AS RESEARCH IN GRADUATE EDUCATION OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF RONDÔNIA: DO THERE EXIST?. Revista Práxis Pedagógica, 6(7), 79–103. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v6n7e6198