READING AND WRITING AS FORMS OF MANIFESTATIONS OF THE SOCIABILITY OF THE INDIVIDUAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2022v8n9e7102

Keywords:

writing, reading, family, teacher, socialization

Abstract

Human beings are sociable beings and social involvements are expressed in various ways: talking, working, attending religions, discussing and – perhaps even mainly – reading and writing. In this sense, this research aims to identify how the individual expresses his sociability through reading and writing, besides reflecting on issues pertinent to reading and writing in relation to its importance in the formation and autonomy of the student and important elements for its encouragement, including the school, the teacher and the family. For this, we start from the hypothesis that reading and writing are plural and real forms of manifestation and social involvement. To carry out the research, we used the qualitative and bibliographic method that we drank from the Piaget (1975), Goulart (2002), Antunes (2003) and other authors who served as the theoretical basis for this article. Finally, we found that both writing and reading are essential tools in the formation of the subject and that they need to be present in the student's life from early childhood. Furthermore, we confirm the hypothesis that reading and writing are forms of manifestation and social involvement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Queiroz da Cruz, Universidade Federal do Amazonas

Mestre em Ensino de Ciências e Humanidades pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Campus de Humaitá. Especialista em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa, Literatura e Língua Inglesa pela Faculdade Venda Nova dos Imigrantes, no Estado do Espírito Santo. Graduado em Letras - Português pela Faculdade Metropolitana de Rondônia. Graduado em Física pelo Centro Universitário Venda Nova dos Imigrantes, no Estado de São Paulo. Graduado em Ciências Biológicas pela Faculdade IBRA de Brasília. Editor-chefe na Literária Editora. Professor efetivo da Secretaria Estadual de Educação e Desporto do Estado do Amazonas.

Valmir Flôres Pinto, Universidade Federal do Amazonas

Bacharel em Filosofia pela Universidade de Caxias do Sul (1990), Mestre em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2005) e Doutor em Estudos em Ensino Superior pela Universidade de Aveiro (2014), com revalidação em Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (PPGE). Professor  da Universidade Federal do Amazonas, Campus Humaitá, atuando no Mestrado Acadêmico em Ensino de Ciências e Humanidades (PPGECH) e no Curso de Pedagogia.

References

ANTUNES, Irandé. Aula de Português: encontro & interação. 8ª ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental Língua Portuguesa. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília. MEC- SEF, 1998.

CARDOSO, Giane Carrera. PELOZO, Rita de Cássia Borguetti. A importância da leitura na formação do indivíduo. Revista Científica Eletrônica de Pedagogia da Faculdade de Ciências Humanas de Garça. São Paulo: Volume 09, Editora FAEF, Ano V, Janeiro de 2007.

DUTRA, Vânia Lúcia Rodrigues. Abordagem funcional da gramática na Escola Básica. Anais do VII Congresso Internacional da Abralin. Curitiba, 2011.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Escolar da Língua Portuguesa. São Paulo: Editora Nova Fronteira, 1988.

FERREIRO, Emília, TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Medicas, 1999.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1989.

GAGLIARI, Carlos Luiz. Alfabetização e linguística. São Paulo: Scipione, 2003.

GOULART, Cecília. Palavra e gênero em práticas alfabetizadoras. Revista Intercâmbio. São Paulo: Volume 12, p. 165- 173, 2002.

KLEIMAN, Ângela Bustos. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. 14ª ed. São Paulo: Pontes, 1999.

PIAGET, Jean. A Psicologia. Lisboa: Livraria Bertrand, 1975.

WAGNER, Bruna et al. A leitura como instrumento social de formação e transformação do indivíduo cidadão – um estudo sobre hábitos de leitura no Amazonas. In: MASCARENHAS, Suely Aparecida do Nascimento. ARAÚJO, Jordeanes Nascimento. Desafios para o exercício da cidadania, qualidade de vida e inclusão socioeconômica na Amazônia. São Paulo: Loyola, 2017.

Published

15/04/2023

How to Cite

Cruz, G. Q. da, & Pinto, V. F. (2023). READING AND WRITING AS FORMS OF MANIFESTATIONS OF THE SOCIABILITY OF THE INDIVIDUAL. Revista Práxis Pedagógica, 8(9), 1–12. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2022v8n9e7102