SEXUAL EDUCATION AT SCHOOL
A NECESSARY APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2022v8n10e7120Keywords:
education, sexual violence, school, protectionAbstract
The present study aims to analyze a survey of the state of the art related to the research entitled “Political Pedagogical Project as a participant in Combating Intrafamilial Sexual Violence against Children and/or Adolescents at the Municipal School of Campo in the interior of Amazonas” in order to identify the main characteristics of the academic production on the subject between 2011 and 2021, as well as the challenges and possibilities of schools for such action. For the selection of articles, the Capes Portal and Google Scholar database were used. 60 articles were found, among which, 09 articles constituted the sample of this analysis. It is necessary to understand and work on the theme of sex education in the school environment, although it is challenging, the school has an undeniable role in sex education given its importance in preventing violence. In view of the information collected, we verified in these studies how the theme has been addressed at school. After analyzing the articles, the results pointed to the recognition of the school's commitment to this confrontation, but professionals do not feel prepared and supported to work on the theme of sex education with students. It is evident that sex education is still an innovative topic and that it generates controversy in its surroundings. Despite this, the analysis of the studies inspires possibilities for action so that sex education is present in educational public policies, in the curriculum, in management and in all educational practices in schools as an act of prevention.
Downloads
References
ANTONIASSI, Patrícia Vieira; MIRANDA, Meiri Aparecida Gurgel de Campos. Projeto Vale Sonhar como instrumento de educação sexual nas escolas públicas de São Paulo (Vale Sonhar Project assexual education instrument in São Paulo public schools). Revista Eletrônica de Educação, v. 14, p. 3801101, 2020. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3801/1047. Acesso em: abr. 2022.
BONFIM, Cláudia. Desnudando a Educação Sexual. Campinas-SP: Papirus, 2012, 144p. Revista Espaço Acadêmico, v. 13, n. 149, p. 93, 4 out. 2013. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/22075. Acesso em: abr. 2022.
BRASIL. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume2.pdf. Acesso em: 11 jan. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf>. Acesso em: 11 jan. 2018.
CAMPOS, Denise Carvalho; URNAU, Lílian Caroline. Exploração Sexual de crianças e adolescentes: Reflexão sobre o papel da Escola. Psicologia Escolar e Educacional, v. 25, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/2175-35392021221612>. https://doi.org/10.1590/2175-35392021221612. Acesso em: abr. 2022.
DESLANDES, Suely et al. Capacitação profissional para o enfrentamento às violências sexuais contra crianças e adolescentes em Fortaleza, Ceará, Brasil. Cadernos de Saúde Pública, v. 31, p. 431-435, 2015. Disponível em:https://www.scielo.br/j/csp/a/Trx9hW38dPFMWQ7K9N6svMg/abstract/?lang=pt. Acesso em abr. 2022.
DE OLIVEIRA, Marcio; DA SILVA, Fernando Guimarães Oliveira; MAIO, Eliane Rose. Violência sexual contra crianças e adolescentes: a escola como canal de proteção e denúncia. Perspectiva, v. 38, n. 4, p. 1-23, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/65526/45238. Acesso em: abr. 2022.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 dez. 2022.
FINKE, Regina. Eu posso dizer não? Como ajudar seus filhos a se proteger de abusos. São Paulo: Paulinas, 2004.
MENIN, Assis Felipe; PEDRO, Joana Maria. Escola, Tecnologias Digitais e Educação Sexual: uma análise do Brasil e países de língua portuguesa. Revista Estudos Feministas [online]. 2021, v. 29, n. 3. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/PjXYnFgzSWPz8zMwJRqTD6q/?lang=pt. Acesso em: abr. 2022.
NUNES, César; SILVA, Edna. A educação sexual da criança: subsídios teóricos e propostas práticas para uma abordagem da sexualidade para além da transversalidade. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.
PAIXÃO, Érica Souza; NETO, João Clemente Souza. O abuso sexual de crianças e adolescentes: considerações sobre o fenômeno. Territorium, n. 27 (I), p. 97-111, 2020. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/territorium/article/view/1647-7723_27-1_8. Acesso em: abr. 2022.
PONCE, Branca Jurema; NERI, Juliana Fonseca de Oliveira. A justiça curricular, a violência sexual intrafamiliar (VSI) e o direito à aprendizagem. Revista e-Curriculum, v. 15, n. 4, p. 1208-1233, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/35125. Acesso em: maio 2022.
SOUSA, Alexia Jade Machado et al. Educação Sexual nas Escolas: um desafio possível. Psicologia e Saúde em debate, v. 7, n. 1, p. 15-26, 2021. Disponível em: http://psicodebate.dpgpsifpm.com.br/index.php/periodico/article/view/720#:~:text=Resultados%3A%20Segundo%20a%20bibliografia%20consultada,como%20estrat%C3%A9gia%20de%20sa%C3%BAde%20p%C3%BAblica. Acesso em: maio 2022.
SOUSA, Josefina. Educação Sexual e Infância: Um manual para o professor. Rio de Janeiro: RJ, 2010.
SPAZIANI, Raquel Baptista; MAIA, Ana Cláudia Bortolozzi. Educação para a sexualidade e prevenção da violência sexual na infância: concepções de professoras. Rev. psicopedag., São Paulo, v. 32, n. 97, p. 61-71, 2015 . Disponível em < http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862015000100007. Acesso em: maio 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.