SOME REFLECTIONS ON IMPLICATIONS OF EVALUATION SYSTEMS IN MATHEMATICS TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2022v8n10e7138

Keywords:

evaluation systems, mathematics teaching, mathematics assessment, literature review

Abstract

The present text is part of a Professional Master's research in development, linked to the Postgraduate Program in Natural Sciences and Mathematics Teaching (PPGECNM) of the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). In this article, we are interested in reflecting about the implications that the evaluation systems generate on the practices of teachers who teach Mathematics in this current moment of Brazilian public education. The problem presents itself as follows: What implications of large-scale evaluations on the practice of teachers who teach Mathematics are present in the literature? To answer this question, we aim to discuss the concepts of large-scale external evaluation and mathematics teaching practice, seeking to reflect/debate about permanences and conjectures about this research object. We assume, thus, a qualitative methodology and dialectic approach, which prescribes of the several changes and implications of the evaluation process, outlined by a literary review about an interpretative perspective, whose intentionality is the production of information and reflections about the theme. The results emphasize that the external evaluations of large scale are already part of the school culture. Another highlight is that the results of these external evaluations cannot measure quality in education if it does not take into account external contexts and factors, however, for lack of this criterion the relationship is negatively implicated, with the need for an approximation between the evaluation systems and the practice of Mathematics teaching.

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Author Biographies

Robert David Fernandes de Sousa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Mestrando no Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (PPGECNM) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Especialista em Gestão Escolar pela Faculdade Única de Ipatinga (FUNIP), Especialista em Metodologia do Ensino de Filosofia e Sociologia pela Faculdade de Tecnologia e Ciências (FTC/BA), Graduado em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e também Graduado em Licenciatura Especifica em História pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA); Atualmente sou membro do Grupo Potiguar de Estudos e Pesquisas em História da Educação Matemática (GPEP) e atuo como Professor de Matemática e Coordenador Pedagógico na Rede Pública de Ensino do Município de Maracanaú-CE e como Professor de Matemática Temporário na Rede Estadual de Ensino do Ceará. Ainda, atuando como sócio-educador pesquisador no campo das vulnerabilidades sociais da juventude estudantil e nas reverberações sociais do cotidiano para o funcionamento da escola e de suas relações com a comunidade escolar. 

Liliane dos Santos Gutierre, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Fez Pós-Doutorado pela UNESP/Rio Claro/PPGE (2015). Doutora e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGED/UFRN); possui graduação em Matemática Licenciatura Plena (1992) e Pedagogia (2016) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atualmente é professora associada D do Departamento de Matemática da UFRN, professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (PPGECNM) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECM), ambos da UFRN, líder do Grupo Potiguar de Estudos e Pesquisas em História da Educação Matemática da UFRN (GPEP), Coordenadora de Formação para Docentes da Pró-Reitoria de Pós-Graduação da UFRN (PPG/UFRN). Foi diretora da Sociedade Brasileira de Educação Matemática do RN (SBEM-RN/gestão 2009-2012). Atuou como Professora da EAD/SEDIS/UFRN. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: História da Educação Matemática e Formação de Professores. Foi coordenadora do Curso de Licenciatura Plena em Ciências - Habilitação Matemática do Instituto de Educação Superior Presidente Kennedy(2005-2006). Foi Coordenadora da Especialização (Pós-Graduação Lato Sensu) em Educação Matemática para o Ensino Fundamental (anos finais) e Ensino Médio do Instituto de Educação Superior Presidente Kennedy ( IFESP) (2007-2008).

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Published

11/05/2023

How to Cite

Sousa, R. D. F. de, & Gutierre, L. dos S. (2023). SOME REFLECTIONS ON IMPLICATIONS OF EVALUATION SYSTEMS IN MATHEMATICS TEACHING. Revista Práxis Pedagógica, 8(10), 18–36. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2022v8n10e7138