Contextualization about teaching of portuguese language and written language in Brazil

short historical overview

Authors

Keywords:

teaching of writing, portuguese language, colonial era, imperial era, republican era

Abstract

This article aims to analyze transformations that occurred in the teaching of Portuguese language and writing language in Brazil, focusing on the improvement of writing. For this, we divided the study into three periods: Colonial Era, Imperial Era and Republican Era. The Colonial Era covers the period from 1500 to 1822, during which the teaching of writing was focused on catechization by the Jesuits, using the Tupi language. The Imperial Era, which covers the years from 1822 to 1889, is marked by the Couto Ferraz’s Educational Reform, in 1854, which valued Portuguese as the official language and introduced national literature to teaching. Finally, the Republican Era brought significant changes in the teaching of Portuguese language, reflecting the romantic movements and the search for national identity. The present manuscript consists of a text created from bibliographical research with the intention of presenting a historical overview about the teaching of the Portuguese language in Brazil, with a focus on written language, with a view to consolidating contemporary discussions on the subject. At the end, it suggests working with pedagogical interventions on writing based on the historical-cultural assumption of consciousness and control.

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Author Biographies

Andrirlei Santos de Sousa, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia

Mestranda em Educação Escolar (PPGEEProf/UNIR). Professora do EBTT permanente do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO/RO).

Rafael Fonseca de Castro, Universidade Federal de Rondonia

É Doutor e Mestre em Educação pela UFPel, tendo realizado estágio doutoral na Universität Siegen (Alemanha) e participado do III International Summer University for PhD Students na Moscow State University (Rússia). Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia e em Bacharelado em Ciência da Computação (UCPel) e é Especialista em Educação (UFPel) e em Linguagens Verbais e Visuais (IF-Sul). Tem pós-doutorado em Ensino de Ciências e Humanidades pela UFAM. Atualmente, atua como Professor do Departamento de Ciências da Educação da Universidade Federal de Rondônia (UNIR), onde também está vinculado como Docente Permanente ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar (PPGEProf). É líder do Grupo de Pesquisa HISTCULT "Educação, Psicologia Educacional e Processos Formativos" da UNIR, pelo o qual desenvolve, coordena e orienta estudos sobre formação de professores, Psicologia da Educação, Tecnologias Emergentes, atuação docente e desenvolvimento humano, tendo como referencial teórico basilar a Teoria Histórico-Cultural. Integra o Comitê Científico do GT 20 - Psicologia da Educação da ANPEd, sendo o vice-coordenador deste GT na Regional Norte; e é o atual Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UNIR. 

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Published

29/12/2023

How to Cite

Sousa, A. S. de, & Castro, R. F. de. (2023). Contextualization about teaching of portuguese language and written language in Brazil: short historical overview. Revista Práxis Pedagógica, 9, 222–236. Retrieved from https://periodicos.unir.br/index.php/praxis/article/view/7517

Issue

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Artigos