ChatGPT and math teacher training
an essay on didactic practice
Keywords:
ChatGPT, teaching, learning, mathematicsAbstract
Digital technologies, using Artificial Intelligence (AI) resources, are evolving more and more every day. ChatGPT, as one of these tools, has increased access to users, and requires schools to seek knowledge on the part of educators, as a way of keeping up with and using these technologies in the teaching and learning process. Based on this premise, we sought to investigate the level of access, knowledge and teaching practice of ChatGPT resources, as one of the AI tools. A descriptive quantitative study was carried out, with data c2ollected by applying a form to 38 math teachers from elementary schools in the city of Fortaleza. It was found that access is widespread, but searches for greater knowledge and teaching practices have not been used, factors that generate insecurity among teachers in using ChatGPT resources in math classes.
Downloads
References
ALANAZI, Ahmed. A Critical Review of Constructivist Theory and the Emergence of Constructionism. American Research Journal of Humanities and Social Sciences, v. 2, 2019. Disponível em: https://www.arjonline.org/papers/arjhss/v2-i1/18.pdf. Acesso em: 13 fev. 2023.
BAIDOO-ANU, David; ANSAH Letícia Owusu. Educação na Era da Inteligência Artificial Generativa (IA): Entendendo o Potencial e Benefícios do ChatGPT na Promoção do Ensino e Aprendizagem. Social Science Research Network, 2023. Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4337484. Acesso em: 03 abr. 2023.
BALTAR, Ronaldo; BALTAR, Claudia Siqueira. Professores serão substituídos pela inteligência artificial? Authorea, v. 1, 2023. Disponível em: DOI:10.22541/au.167528138.89188276/v1. Acesso em: 10 mar. 2023.
COSTA, Thais Cristina Alves. Uma abordagem construcionista da utilização dos computadores na educação. In: 3º SIMPÓSIO HIPERTEXTO E TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO: Redes Sociais e aprendizagem, julho, 2022. Anais.
DALE, Robert, 2021. GPT-3: Para que serve? Natural Language Engineering, n. 27, p. 113-118, 2021. Disponível em: https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridgecore/content/view/0E05CFE68A7AC8BF794C8ECBE28AA990/S1351324920000601a.pdf/gpt-3-whats-it-good-for.pdf. Acesso em: 03 abr. 2023.
DELVIN, Jacob et al. BERT: Pre-training of Deep Bidirectional Transformers for Language. Understanding. arXiv: 1810.04805, 2019. Disponível em: https://arxiv.org/abs/1810.04805. Acesso em: 03 abr. 2023.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2010.
LUDERMIR, Tereza Bernarda. Inteligência Artificial e aprendizado de máquinas: estado atual e tendências. Revista Estudos Avançados, v. 35.n. 101, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/wXBdv8yHBV9xHz8qG5RCgZd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 fev. 2023.
MOURA-SILVA, Marcos Guilherme; TORRES NETO, João Bento Bases; GONÇALVES, Tadeu Oliver. Bases Neurais da Ansiedade Matemática: implicações para o processo de ensino-aprendizagem. Bolema, Rio Claro, v. 34, n. 66, p. 246-267, 2020. Acesso em: 03 abr. 2023.
PAPERT, Seymour. Logo: Computadores e Educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.
PEARSON. HIGHER EDUCATION. 5 aplicações da inteligência artificial na / educação. 2022. Disponível em: https://hed.pearson.com.br/blog/inteligencia-artificial-principais-aplicacoes-na-educacao#content-1. Acesso em: 03 abr. 2023.
QIN, Chengwei et al. Is ChatGPT a general-purpose natural language processing task solver? arXiv:2302.06476v2 [cs.CL], 15 Feb 2023. Disponível em: https://arxiv.org/pdf/2302.06476.pdf. Acesso em: 10 maio 2023.
SANTOS, Renan Pereira; SANT’ANA, Claudinei de Camargo; SANT’ANA Irani Parolin. ChatGPT como recurso de apoio no ensino da Matemática. Revemop, Ouro Preto, Brasil, v. 5, e202303, p. 1-16, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/6837/5345. Acesso em: 13 fev. 2023.
TORRES, Lis de M. M.; DANTAS, Dina M. P.; MARTINS, Maria Isabel G. As tecnologias digitais e suas implicações na formação docente. Revista Percurso Acadêmico, v. 6, n. 12, 2016. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/P.2236- 0603.2016v6n12p322. Acesso em: 10 mar. 2023.
UNESCO. Consenso de Beijing sobre a inteligência artificial e a educação. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura, 7, Place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, França, 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372249?posInSet=1&queryId=N- EXPLORE-3eccdf93-91c3-4f80-9869-9e5b56d18ed7. Acesso em: 30 abr. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.