ChatGPT and math teacher training

an essay on didactic practice

Authors

Keywords:

ChatGPT, teaching, learning, mathematics

Abstract

Digital technologies, using Artificial Intelligence (AI) resources, are evolving more and more every day. ChatGPT, as one of these tools, has increased access to users, and requires schools to seek knowledge on the part of educators, as a way of keeping up with and using these technologies in the teaching and learning process. Based on this premise, we sought to investigate the level of access, knowledge and teaching practice of ChatGPT resources, as one of the AI tools. A descriptive quantitative study was carried out, with data c2ollected by applying a form to 38 math teachers from elementary schools in the city of Fortaleza. It was found that access is widespread, but searches for greater knowledge and teaching practices have not been used, factors that generate insecurity among teachers in using ChatGPT resources in math classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José César Ponte Moreira, Universidade Federal do Ceará (UFC)

 Doutorando em Educação. Mestre em Economia Rural. Economista. Especialização em Educação do Campo. Atua nas áreas de pesquisa: desenvolvimento econômico, cooperativismo, jogos e gamificação, cultura digital maker, capital social, tecnologias digitais e     inteligência artificial à Educação.

Márcia Maria Siqueira Vieira, Prefeitura Municipal de Fortaleza

Pedagoga. Coordenadora Pedagógica da EM Professor Luiz Costa. Mestre em Informática Educativa pela Universidade Estadual do Ceará. Pesquisadora nas seguintes áreas: inteligência artificial aplicada à Educação e Práticas Educacionais.

Tânia Maria Rodrigues da Silva, Prefeitura Municipal de Fortaleza

Pedagoga. Professora. Especialista em Educação Matemática. Mestranda em Ciências e  Matemática. Pesquisadora nas seguintes áreas: inteligência artificial aplicada à Educação e Práticas Educacionais.

José Rogério Santana, Universidade Estadual do Ceará

Possui graduação em pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (UFC), com formação em Educação Matemática. Mestre e Doutor em Educação com área de pesquisa em Educação Matemática e Tecnologias Digitais pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Possui Pós-doutorado pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), na linha de Pesquisa História da Educação. É Professor Associado da Universidade Federal do Ceará na Faculdade de Educação (FACED/UFC) trabalhando com Tecnologias Digitais na Educação, bem como, com Práticas Culturais Digitais. Possui experiência na área de Educação, com ênfase em Tecnologia Educacional e Educação a Distância, Atua nos nos seguintes temas: Computação Single Board na Educação, robótica educacional, informática educativa, educação a distância, educação matemática, geometria dinâmica e formação de professores, formação docente por videoaulas e metodologias educacionais.

References

ALANAZI, Ahmed. A Critical Review of Constructivist Theory and the Emergence of Constructionism. American Research Journal of Humanities and Social Sciences, v. 2, 2019. Disponível em: https://www.arjonline.org/papers/arjhss/v2-i1/18.pdf. Acesso em: 13 fev. 2023.

BAIDOO-ANU, David; ANSAH Letícia Owusu. Educação na Era da Inteligência Artificial Generativa (IA): Entendendo o Potencial e Benefícios do ChatGPT na Promoção do Ensino e Aprendizagem. Social Science Research Network, 2023. Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4337484. Acesso em: 03 abr. 2023.

BALTAR, Ronaldo; BALTAR, Claudia Siqueira. Professores serão substituídos pela inteligência artificial? Authorea, v. 1, 2023. Disponível em: DOI:10.22541/au.167528138.89188276/v1. Acesso em: 10 mar. 2023.

COSTA, Thais Cristina Alves. Uma abordagem construcionista da utilização dos computadores na educação. In: 3º SIMPÓSIO HIPERTEXTO E TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO: Redes Sociais e aprendizagem, julho, 2022. Anais.

DALE, Robert, 2021. GPT-3: Para que serve? Natural Language Engineering, n. 27, p. 113-118, 2021. Disponível em: https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridgecore/content/view/0E05CFE68A7AC8BF794C8ECBE28AA990/S1351324920000601a.pdf/gpt-3-whats-it-good-for.pdf. Acesso em: 03 abr. 2023.

DELVIN, Jacob et al. BERT: Pre-training of Deep Bidirectional Transformers for Language. Understanding. arXiv: 1810.04805, 2019. Disponível em: https://arxiv.org/abs/1810.04805. Acesso em: 03 abr. 2023.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LUDERMIR, Tereza Bernarda. Inteligência Artificial e aprendizado de máquinas: estado atual e tendências. Revista Estudos Avançados, v. 35.n. 101, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/wXBdv8yHBV9xHz8qG5RCgZd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 fev. 2023.

MOURA-SILVA, Marcos Guilherme; TORRES NETO, João Bento Bases; GONÇALVES, Tadeu Oliver. Bases Neurais da Ansiedade Matemática: implicações para o processo de ensino-aprendizagem. Bolema, Rio Claro, v. 34, n. 66, p. 246-267, 2020. Acesso em: 03 abr. 2023.

PAPERT, Seymour. Logo: Computadores e Educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.

PEARSON. HIGHER EDUCATION. 5 aplicações da inteligência artificial na / educação. 2022. Disponível em: https://hed.pearson.com.br/blog/inteligencia-artificial-principais-aplicacoes-na-educacao#content-1. Acesso em: 03 abr. 2023.

QIN, Chengwei et al. Is ChatGPT a general-purpose natural language processing task solver? arXiv:2302.06476v2 [cs.CL], 15 Feb 2023. Disponível em: https://arxiv.org/pdf/2302.06476.pdf. Acesso em: 10 maio 2023.

SANTOS, Renan Pereira; SANT’ANA, Claudinei de Camargo; SANT’ANA Irani Parolin. ChatGPT como recurso de apoio no ensino da Matemática. Revemop, Ouro Preto, Brasil, v. 5, e202303, p. 1-16, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/6837/5345. Acesso em: 13 fev. 2023.

TORRES, Lis de M. M.; DANTAS, Dina M. P.; MARTINS, Maria Isabel G. As tecnologias digitais e suas implicações na formação docente. Revista Percurso Acadêmico, v. 6, n. 12, 2016. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/P.2236- 0603.2016v6n12p322. Acesso em: 10 mar. 2023.

UNESCO. Consenso de Beijing sobre a inteligência artificial e a educação. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura, 7, Place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, França, 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372249?posInSet=1&queryId=N- EXPLORE-3eccdf93-91c3-4f80-9869-9e5b56d18ed7. Acesso em: 30 abr. 2023.

Published

29/12/2023

How to Cite

Moreira, J. C. P., Vieira, M. M. S., Silva, T. M. R. da, & Santana, J. R. (2023). ChatGPT and math teacher training: an essay on didactic practice. Revista Práxis Pedagógica, 9, 203–221. Retrieved from https://periodicos.unir.br/index.php/praxis/article/view/7628

Issue

Section

Artigos